نشانه های پوستی کووید 19

به گزارش وبلاگ ساختمان، نتایج یک مطالعه مروری حاکی از آن است که همزمانی گسترش تظاهرات پوستی در سراسر دنیا و همه گیری دنیای کووید-19 نمی تواند اتفاقی باشد و باید به این تظاهرات بالینی و درگیری های پوستی توجه بیشتری گردد.

نشانه های پوستی کووید 19

به گزارش وبلاگ ساختمان از ایسنا، شناسایی نشانه های پوستی کووید 19 که از ماه مارس 2020 مورد توجه دنیای قرار گرفته است اهمیت فراوان دارد. تعدادی از محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران در پژوهشی، مقالاتی را که در آن ها تظاهرات پوستی کووید 19 آنالیز شده است گردآوری نموده اند.

در این پژوهش که توسط دلارا امیردستمالچی، امیرهوشنگ احسانی، مریم نسیمی، وحیده لاجوردی و پدرام نورمحمدپور اجرا شده، آمده است: در یک مطالعه ای که در شهر ووهان چین انجام شد، راش پوستی تنها در 0.2 درصد از بیماران ذکر شده است.

در مطالعه دیگری در ایتالیا، میزان تظاهرات پوستی بر روی 88 بیمار مبتلا به کووید 19 در 20.4 درصد (18 بیمار) ذکر شده که در اکثریت آن ها راش های ماکول و پاپولار اگزانتماتوس (77.7 درصد)، سه بیمار با کهیر جنرالیزه و یک بیمار نیز با ضایعات تاولی مشابه آبله مرغان گزارش شده است. در هشت بیمار، آغاز علائم پوستی از ابتدای بیماری و در 10 بیمار دیگر علائم پوستی طی بستری در بیمارستان ظاهر شده است. بیشتر ضایعات پوستی در تنه بیماران و بدون درگیری صورت و مخاطات بوده است. ضایعات، خارش کمی داشته و در کل، ارتباط واضحی بین شدت بیماری و شدت ضایعات پوستی ذکر نشده است.

در این مقاله آمده است: در 17 مارچ 2020 یک مورد جالب در مجله JAAD گزارش شده که به آنالیز یک بیمار تایلندی با تشخیص اولیه تب دنگی پرداخته است. بیمار در ابتدا بدون تب و علائم تنفسی و تنها با راش پوستی همراه با پورپورا و پلاکت پایین به پزشک مراجعه می نماید و با توجه به شیوع تب ویروسی خونریزی دهنده دنگی در تایلند، برای بیمار این تشخیص گذاشته می گردد.

پس از گذشت چند روز از آغاز علائم پوستی به تدریج بیمار دچار تب و علائم تنفسی می گردد که با انجام تست PCR، تشخیص بیماری تنفسی کووید 19 برای وی تایید می گردد. با توجه به این مطالعه، اگرچه علائم پوستی از نشانه های شایع بیماری کووید 19 نیست، اما ممکن است بیماران در ابتدای بیماری تنها با راش پوستی و بدون تب و علائم تنفسی به پزشک مراجعه نمایند.

در ادامه این مطالعه، به مقالات دیگری که در آن ها تظاهرات پوستی کووید 19 آنالیز شده نیز اشاره شده است.

در بخش دیگری از این مطالعه آمده است: همزمان با این گزارش ها، مطالعه ای در قطر، دو فرد مبتلا به کووید 19 بدون علائم تنفسی و تب و تنها با ضایعات پوستی را گزارش نموده است. در این مطالعه، دو فرد جوان بدون سابقه بیماری قلبی و با شکایت اصلی راش های ماکولوپاپولر قرمز/ بنفش در سطح دورسال انگشتان دست دو طرف گزارش شده که با توجه به سابقه مسافرت اخیر به انگلیس بیماران، تست PCR Covid-19 انجام می گردد که نتیجه آن مثبت بوده است.

نویسندگان این مقاله می گویند: موارد متعددی از افراد بدون علائم تنفسی و تب، با حمله حاد ایسکمی در نواحی اکرال به ویژه در بچه ها سراسر دنیا گزارش شده است که با توجه به فقدان علائم تنفسی و حال عمومی خوب این بیماران و توصیه به خود قرنطینگی، آنالیز PCR از نظر کووید 19 انجام نشده است اما همزمانی گسترش این تظاهرات پوستی در سراسر دنیا و همه گیری دنیای کووید 19 نمی تواند اتفاقی باشد و باید به این تظاهرات بالینی و درگیری های پوستی توجه بیشتری گردد.

این مقاله مروری در اولین شماره یازدهمین دوره فصلنامه پوست و زیبایی دانشگاه علوم پزشکی تهران منتشر شده است.

منبع: جام جم آنلاین

به "نشانه های پوستی کووید 19" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشانه های پوستی کووید 19"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید