کردستان عراق، استقبال سرد از اعلام موعد برگزاری انتخابات زودهنگام ، احزاب کُردی نگران از دست دادن موقعیت کنونی

به گزارش وبلاگ ساختمان، احزاب و جریا ن های سیاسی اقلیم کردستان واکنش سردی به اعلام موعد برگزاری انتخابات زودهنگام عراق از سوی نخست وزیر این کشور داشته اند.

کردستان عراق، استقبال سرد از اعلام موعد برگزاری انتخابات زودهنگام ، احزاب کُردی نگران از دست دادن موقعیت کنونی

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ ساختمان، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق 6 ژوئن سال 2021 (16 خرداد 1400) را به عنوان موعد برگزاری انتخابات زودهنگام این کشور اظهار داشت. این یکی از مهمترین وعده های الکاظمی به هنگام تصدی پُست نخست وزیری عراق و یکی از مطالبات اصلی معترضان این کشور بوده است.

در اقلیم کردستان عراق واکنش ها به تصمیم مصطفی الکاظمی چندان درخور توجه نبوده است. جریان های سیاسی کُردی جدای از آنکه بیانیه و اظهارنظر رسمی نسبت به این موضوع نداشته اند، از طریق شماری از مسئولین رده پائین و نمایندگان خود در مجلس عراق به بیان مواضع مبهم اکتفا کرده اند. البته در این اظهارات هم به بیان پیش شرط هایی در راستای برگزاری این انتخابات پرداخته شده است.

این یک واقعیت است که احزاب کُردی نگران از دست دادن موقعیت کنونی خود در مجلس عراق هستند، آنان بر این باور هستند که تکنیک تعیین نمایندگان آنان در مجلس به مانند چند دوره گذشته نخواهد بود و از سوی دیگر، قانون جدید انتخابات ممکن است فضای دیگری را در مجلس عراق پس از برگزاری انتخابات پیش بینی شده سال 2021 رقم بزند.

تجربه چندین دوره از مجلس عراق و عدم موفقیت نمایندگان کُرد که اغلب نمایندگان حزبی بوده اند تا مدافع حقوق مردم، باعث شده است که احزاب و جریان های سیاسی کُردی چندان رغبتی به برگزاری انتخابات زودهنگام نداشته باشند. با توجه به حجم مسائل در مناطق اقلیم کردستان و کارنامه احزاب کُردی در مجلس عراق، این امکان وجود دارد که در قانون جدید انتخابات اقبال مردم بیشتر به سوی نامزدهای غیر حزبی و مستقل باشد.

حزب دموکرات کردستان عراق تنها جریان سیاسی اقلیم است که به صورت غیر رسمی به این اتفاق واکنش نشان داده است. خسرو گوران رئیس دفتر انتخاباتی این حزب اعلام کرده است که برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق نیازمند توافق جریان های سیاسی است.

وی تاکید کرده است که فراکسیون های کُردی مجلس عراق موافق برگزاری انتخابات زودهنگام نیستند.

به گفته این مسئول حزب دموکرات کردستان عراق، هنوز مسائل و نیازمندی های برگزاری انتخابات از قبیل تصویب نهایی قانون مربوطه و بودجه مورد نیاز کمیسیون عالی انتخابات که بالغ بر 30 میلیارد دلار است، مرتفع نشده است.

با گذشت چند روز از تصمیم مصطفی الکاظمی و اعلام موعد برگزاری انتخابات زودهنگام عراق، واکنش سرد جریان های سیاسی کُردی را می توان در نگرانی آنها در از دست دادن موقعیت کنونی جستجو کرد، زیرا فشار اقتصادی حاکم بر اقلیم کردستان و کاهش قدرت خرید مردم که در نتیجه عدم پرداخت چندین ماهه حقوق کارمندان است نمی تواند نتیجه دلخواه احزاب و جریان های سیاسی این منطقه را در انتخابات آینده به دنبال داشته باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "کردستان عراق، استقبال سرد از اعلام موعد برگزاری انتخابات زودهنگام ، احزاب کُردی نگران از دست دادن موقعیت کنونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کردستان عراق، استقبال سرد از اعلام موعد برگزاری انتخابات زودهنگام ، احزاب کُردی نگران از دست دادن موقعیت کنونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید