کوله بار زلزله بر دوش بم سنگینی می نماید

به گزارش وبلاگ ساختمان، 18 سال از زمین لرزه مخوف بم می گذرد، زمین لرزه ای که بیش از 40 هزار نفر را کشت و 25 هزار نفر را زخمی کرد و تن مردمان شهر را همچنان می لرزاند.

کوله بار زلزله بر دوش بم سنگینی می نماید

به گزارش مهر، زمین لرزه 5 دی ماه 1382 در شهر بم با حدود 99 هزار نفر جمعیت 40 هزار نفر را در 12 ثانیه کشت و هزاران نفر را زخمی کرد.

از این حادثه سال ها می گذرد، اما در کنار زمین لرزه ای که هنوز هم روح و روان مردم این شهر را می لرزاند، بمی ها همچنان پس لرزه های عدم تکمیل بازسازی شهر را نیز احساس می نمایند.

اما اگر به این شهر سر بزنید هنوز پروژه های بسیاری هستند که نیمه کاره رها شده اند و شاید سرآمد آن ها عمران شهری و البته ارگ قدیمی بزرگ شهر باشد و هنوز هم می توان کانکس های زمین لرزه را در خانه ها و حاشیه شهر مشاهده کرد.

اتمام بازسازی بم پشت دیوار بی پولی

نکته جالب اینکه با وجود پیگیری های 18 ساله، اما در این شهر هنوز هم 3 هزار کوچه و خیابان خاکی وجود دارد که هر روز ریه های بازماندگان زمین لرزه را به یاد آن روز مخوف می اندازد و البته مسئولان هم در این سال ها فقط شعار داده و از کمبود بودجه برای تکمیل عمران شهری سخن گفته اند.

نکته جالب اینکه با وجود پیگیری های 18 ساله، اما در این شهر هنوز هم 3 هزار کوچه و خیابان خاکی وجود دارد که هر روز ریه های بازماندگان زمین لرزه را به یاد آن روز مخوف می اندازد.

بازسازی ارگ بم هم مدتهاست به کندی پیش می رود و این نماد گردشگری ایران احتیاج به تأمین اعتبار برای خاتمه بازسازی دارد.

قطع اعتبارات بازسازی بم یکی از مهمترین مسائل پیش روی این شهر زلزله زده است، در واقع اعتباری برای خاتمه پروژه های نیمه تمام عمران شهری وجود ندارد. هنوز هم خانه هایی هستند که نیمه کاره اند و صاحبان این خانه ها هم پولی برای اتمام این خانه ها ندارند.

حالا 2500 سال تمدن پشت دیوار بی پولی رها شده است و مردمانش انتظار دارند مسئولان پس از 18 سال مسائل این شهر را برطرف نمایند.

حجم بالای ساختمان های نیمه کاره خصوصی و دولتی در بم هر بیننده ای را با علامت تعجبی بزرگ روبرو می نمایند و این سوال مطرح می گردد طی 18 سال گذشته در این شهر مصیبت دیده چه روی داده است.

بعد از زمین لرزه در منطقه ها مختلف شهر بم ستاد های تعیین تشکیل و هر استان و گاه کشور کار ساخت یک محله را آغاز کردند و درنهایت بعد از بازسازی واحد های مسکونی و در مرحله بعد تجاری کار بازسازی اماکن دولتی در دستور کار نهاده شد.

نتیجه این نوع بازسازی حالا معماری های گوناگون و ناهمگون از فرهنگ های مختلف در شهر است، اما بازسازی به صورت شتاب زده در سال 86 تمام شده اعلام و در مقابل چشم مردمی که خانه هایشان نیمه کاره بود جشن خاتمه بازسازی هم برگزار گردید.

بازسازی به صورت شتاب زده در سال 86 تمام شده اعلام و در مقابل چشم مردمی که خانه هایشان نیمه کاره بود جشن خاتمه بازسازی هم برگزار گردید.

این اشتباه که به علت شتاب زدگی انجام شد نتیجه اش هزاران ساختمان نیمه کاره است که به علت گرانی های اخیر دیگر کسی توان تکمیلشان را هم ندارد در این میان به هر جای شهر بم سر بزنید کوچه های خاکی و گاه تسطیح نشده ای را می بینید که در گوشه و کنارشان هنوز آوار زمین لرزه و دیواره های نیمه ویران شده وجود دارد که آوار برداری نشده اند.

مسئولان از پله های بم بالای می فرایند و مسائل می مانند

در شهری که تمام زیر ساخت های شهری در چند ثانیه تخریب شد هنوز هم مردم برای اتمام عمرانی شهری و رفت و آمد در سطح شهر مسائل زیادی دارند و مسئولان یکی پس از دیگری می آیند و می فرایند و سمت نو می گیرند، اما اقدام مؤثری برای برطرف مشکل انجام نمی گردد.

نکته جالب توجه اینکه شهر بم به بزرگترین باغ شهر ایران معروفیت دارد و مملو از نخلستان است، اما در این شهر که ثبت جهانی شده است بعد از زمین لرزه هیچ اقدامی برای ساماندهی باغ ها و نخلستان هایی که حصار های آن ها فرو ریخته بود انجام نشده و اگر مردم از تمکن اقتصادی برخوردار نبوده باشند حصار ها یا همچنان فرو ریخته رها شده و یا نیمه ویران هستند.

اعتباری برای تکمیل پروژه ها نیست

تمام مسائل در حالی بود که بعد از اشتباه مسئولان وقت در اعلام بازسازی و برپایی جشن ساخت مجدد بم کلیه اعتبارات ستاد بازسازی این شهر قطع شد.

در این میان اقتصادیات و عوارض شهری و اعتبارت ناچیز دولتی تنها منبع اعتباری برای تکمیل شهر زخم خورده بم بود که البته در بیشتر مواقع کفاف حقوق کارمندان را هم نمی داد.

جالب تر اینکه آسفالت شهر نیز با همکاری و مشارکت مردم در حال اجرا است و نا گفته پیداست مردمی که زندگی خود را از دست داده اند توان اقتصادی قابل توجهی برای همیاری در این زمینه ندارند.

فاصله گرفتن بم از هویت تاریخی / ‬ شهر هزار چهره

در مجموع در این شهر خبری از احداث یک شهر مدرن وجود ندارد، شهری که قرار بود یکی از شهر های نو و مقاوم باشد حالا بیشتر شبیه شهری ست که با معماری های مختلف ساخته شده و هیچ شباهتی به تاریخچه و تمدنش ندارند.

هر کشوری بنا به تکنولوژی و روش های ساختش یک ساختمان در این شهر بنا نموده و با کمی دقت می توان شهری با معماری های مختلف اروپایی و آسیای دور را در بم مشاهده کرد.

این مساله را متأسفانه حتی در بازار شهر بم نیز می توانیم ببینیم و نمای خیابان ها هم شباهتی به معمای ایرانی ندارد.

به نظر می رسد هدف در بازسازی شهر بم ایجاد سرپناه برای مردم بوده و پس از آن این فرایند متوقف شده است و عملاً عمران شهری در این شهر بزرگ شکل نگرفته است.

نه سینما وجود دارد و نه فرهنگسرا و حتی نه یک سالن اجتماعات، خبری از پارک و سالن ورزشی مناسب محله محور هم، که از شعار های زمان بازسازی بود نیست.

لزوم تأمین اعتبار برای تکمیل پروژه های نیمه تمام

قبرستانی که یک شبه 50 هزار نفر به جمعیتش اضافه شد نیز نه سامانی دارد و نه گویی قرار است سامان داشته باشد و فقط هر سال در 5 دی ماه به سوژه عکاسان تبدیل می گردد.

در کمال تعجب در شهر بم که قبل از زمین لرزه حاشیه نشینی وجود نداشت بعد از بازسازی منطقه حاشیه نشین ایجاد شهر که بیشتر سازه هایشان از کانکس های زمان بازسازی زمین لرزه تشکیل شده است.

وجود مسائل اجتماعی و آسیب های زمین لرزه در این منطقه که بیشتر ساکنانش هم غیر بومی هستند نمایی از عدم برنامه ریزی برای مسائل اجتماعی و ساخت و ساز در محدوده شهری است.

فرماندار بم در تبادل نظر از مسئولان ملی خواست در سالگرد زمین لرزه به صورت میدانی از شهر بم بازدید نمایند و از نزدیک ببینید که این شهر احتیاج به تأمین اعتبار برای بازسازی دارد.

هادی شهسوارپور اضافه کرد: مشکل جدی ما عمران شهری است که تکمیل طرح ها بسیار هزینه براست و البته ما هیچ اعتبار اقتصادی در این زمینه در اختیار نداریم.

وی به سه هزار کوچه و معبر خاکی اشاره نمود و گفت: برطرف همین مشکل می تواند بسیاری از مسائل را برطرف کند.

وی ادامه داد: بم برای اینکه بتواند به ساختار مورد نظر برسد و مسائل را برطرف کند به اعتبارات عمرانی بیشتر احتیاج دارد.

فرماندار بم بر اتمام طرح های نیمه تمام که در بخش های مختلف وجود دارد تاکید نمود و گفت: قبل از کلید زدن طرح های نو باید تکلیف طرح های نیمه تمام تعیین گردد.

مسائل زیادی برجای مانده است

شهردار بم نیز با اشاره به اینکه در آستانه 5 دی ماه قرار داریم گفت: یکی از برنامه های ما برگزاری مراسم مناسب برای سالگرد از دست رفتگان زمین لرزه بم است و این غم همچنان در دل مردم وجود دارد و باید یاد از دست رفتگان را زنده نگه داریم.

علیرضا ریاضی با تاکید بر اینکه باید در شهر بم کار های زیادی انجام گردد گفت: در دوره نو شهرداری تمام کوشش ما برای اتمام پروژه های شهری به خصوص تکمیل آسفالت معابر است.

وی ادامه داد: در این زمینه در کنار لزوم تأمین اعتبار و توجه دستگاه های مختلف در حد وزارت خانه ها به شهر بم مردم نیز باید همکاری و همراهی داشته باشند تا بتوانیم بم را مانند قبل بسازیم.

ریاضی اضافه کرد: مسائل زیادی برجای مانده و وجود دارد و برطرف این مسائل به همراهی همه و دوری از حاشیه ها احتیاج دارد.

باید منتظر بود و دید آیا بر تعداد سال های بعد از زمین لرزه همچنان اضافه کرده می گردد و مسائل باقی می ماند یا اینکه درنهایت مسائل برطرف خواهد شد.

منبع: فرارو

به "کوله بار زلزله بر دوش بم سنگینی می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوله بار زلزله بر دوش بم سنگینی می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید