19 عادت روزمره مخرب که باعث آسیب به ماهیچه ها می شوند

به گزارش وبلاگ ساختمان، بسیاری از افراد هر روز احساس درد دارند. بسیاری از این درد ماهیچه در کمر، زانو، گردن و سایر قسمت های بدنشان است. عادت های روزمره مانند نشستن طولانی مدت و برداشتن اشیا به شیوه نامناسب می تواند این دردها را تشدید کند. گاهی اوقات ریشه و منبع درد یک چیز عجیب مانند کمبود ویتامین است. در این مطلب به بررسی عادت ها و سبک زندگی روزمره که باعث درد ماهیچه ها می شوند پرداخته ایم.

19 عادت روزمره مخرب که باعث آسیب به ماهیچه ها می شوند

1. درد انگشت شست به دلیل تایپ کردن و پیام دادن زیاد با گوشی

جیسون استرلزو (Jason A. Strelzow) متخصص ارتوپد از دانشگاه شیکاگو می گوید او بیماران زیادی را به دلیل شکایت از درد انگشت شست دیده است. هنگامی که افراد زیاد پیام می نویسند تاندونی که انگشت شست را به مچ وصل می کند متورم می شود. پزشکان متخصص به این شرایط تنوسینویت دکورون می گویند.

تنوسینویت دکورون می تواند باعث درد یا بی حسی در انگشت شست شود. این مساله به ویژه هنگامی که دستتان را حرکت می دهید یا مشت می کنید صادق است. در صورتی که درد شدید شود ممکن است حرکت را محدود کرده یا متوقف کند. دکتر استرلزو (Strelzow) می گوید با ایجاد وقفه در پیام دادن می توانید از این عارضه جلوگیری کنید.

2. عارضه های دردناک زیاد نشستن

بر اساس تحقیقی که در سال 2013 انجام شد اغلب آمریکاییی ها هر روز 13 ساعت می نشینند. این نشستن طولانی مدت ارتباط مستقیمی با درد ماهیچه ها دارد. نشستن طولانی مدت می تواند باعث گردن، کمر، شانه، زانو و پا درد شود.

نشستن باعث سفت شدن ماهیچه های گردن، ضعیف شدن ران ها و ورم دیسک ها در قسمت پایینی کمر می شود. این مساله سندرم باسن مرده (dead butt) نامیده می شود که آنقدر بدن را ضعیف می کند که ماهیچه ها آغاز به درد کردن کنند.

کارمندان اداره با بلند شدن از جا در هر ساعت، قدم زدن و انجام تمرینات کششی می توانند از سندرم باسن مرده جلوگیری کنند.

3. پوشیدن کفش نامناسب

در صورتی که به صورت مداوم در زانوها، پا، ران ها یا کمر احساس درد یا کشیدگی دارید احتمالا کفش نامناسبی می پوشید. بسیاری از آسیب های زانو و مچ از پوشیدن کفش های نامناسب ناشی می شوند. ممکن است به کفشی نیاز داشته باشید که قوس کمتری داشته باشد، کفی آن ضخیم تر باشد یا تغییرات دیگری داشته باشد.

در ادامه نشانه هایی که معین می کنند کفش نامناسبی می پوشید را آورده ایم:

  • درد پاشنه
  • تاول زدن
  • درد بالای پا
  • احساس فشار در پاشنه یا پا پس از ورزش کردن

4. قوز کردن مسائلی فراتر از تنها کمر درد را ایجاد می کند

اگر فردی به شما توصیه می کند که قوز نکنید و صاف بایستید دلایل خوبی پشت این موضوع وجود دارد. قوز کردن یکی از دلایل معروف کمر درد است و فشار را روی دیسک ها و مفاصل در ستون فقرات می آورد. بدون پشتیبانی اضافه ستون فقرات تا جایی که ممکن است فشار دادهع می شود که همین موضوع عامل کمر درد است.

اما این همه موضوع نیست. قوز کزدن همچنین می تواند باعث مسائل گوارشی و رفلاکس اسید معده شود. هنگام قوز کردن اندام های داخلی دچار فشردگی می شوند و همین موضوع باعث می شود دچار حالت تهوع شوید. امروزه بسیاری از افراد هنگام کار کردن با گوشی یا لپ تاپ قوز می کنند و این مساله منجر به درد گردن و شانه ها می شود که به آن درد ناشی از فناوری می گویند. این درد عضلات را خسته کرده و می تواند منجر به درد و اسپاسم شود.

برای جلوگیری از این مساله می توان لپ تاپ یا گوشی را در جایی که روبروی چشم ها قرار داشته باشد قرار داد. به جای صاف نشستن حتی می توانید کمی روی صندلی دراز بکشید این کار فشار کمتری را روی دیسک های گردن می آورد.

5. به احتمال زیاد به اندازه کافی ویتامین D دریافت نمی کنید

ویتامین دی فسفات و کلسیم موجود در بدن را تنظیم می کند که در پی آن استخوان ها، دندان ها و ماهیچه ها تقویت می شوند. هنگامی که افراد کمبود ویتامین D داشته باشند در مفاصل و ماهیچه ها دچار درد می شوند. در سال 2011 تحقیقی که در مجله نوروساینس انجام شد نشان داد که حساسیت و درد استخوان ها با کمبود ویتامین D تشدید می شود.

کارشناسان تخمین می زنند که هر یک نفر از بیست نفر کمبود ویتامین D دارد. غذاهایی مانند ماهی های چرب، تخم مرغ و قارچ می توانند اندازه بیشتری از این ویتامین را به بدن برسانند. قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب یا استفاده از مکمل هم راهکارهای دیگری برای جبران کمبود این ویتامین هستند.

6. بلند کردن نادرست وسایل

دفعه بعد که خواستید وسایل را بردارید مطمئن شوید که آن ها را به درستی بلند می کنید. برخی از افراد تمام فشار را روی کمرشان می گذارند که نتیجه این امر درد است. بر اساس تحقیقات، کشیدگی زیاد روی کمر منجر به آسیب پایین کمر می شود.

برای بلند کردن وسایل به شیوه صحیح به این صورت عمل کنید. تا جایی که امکان دارد به وسیله ای که می خواهید بلند کنید نزدیک شده و زانوهایتان را خم کنید. هنگامی که جسم را محکم گرفتید آن را با پاهایتان بلند کنید. هنگام بلند کردن یا زمین گذاشتن جسم کمرتان را خم نکنید.

7. کفش های پاشنه بلند ماهیچه های پا را تغییر می دهند

با وجود اینکه کفش های پاشنه بلند زیبا و مطابق مد روز به نظر می رسند اما می توانند به پا آسیب بزنند. در مطالعه ای که در سال 2010 انجام شد معین شد که کفش های پاشنه بلند می توانند ماهیچه های پا را تغییر شکل دهند. پاشنه ها تاندون های ساق و آشیل ها را می کشند. به مرور زمان ماهیچه های ساق پا کوتاه می شوند و آشیل ها برای مطابقت با موقعیت نو سفت می شوند.

حتی اگر ماهیچه ها با پاشنه ها تنظیم نشوند باز هم می توانند منجر به ایجاد درد شوند. مطابق گفته انجمن استخوان درمانی آمریکا قدم زدن با کفش پاشنه بلند کشش بیشتری را روی قسمت پایینی کمر، مچ ها، گردن و شانه ها ایجاد می کند. به همین دلیل افراد با پوشیدن کفش پاشنه بلند کل بدنشان درد می گیرد.

8. حمل کردن کوله پشتی سنگین

خبر بد برای دانش آموزان و دانشجویان این است که حمل کوله پشتی سنگین به سادگی می تواند باعث کشیدگی ماهیچه ها شود. در صورتی که وزن کوله پشتی بیشتر از 10 درصد وزن بدن فرد باشد باعث درد در کمر، شانه ها و گردن می شود.

مطالعه ای که در سال 2013 انجام شد نشان داد که کوله پشتی های سنگین به عصب ها آسیب می زنند. دسته های کوله پشتی روی شانه ها عصب هایی که دست ها و انگشت ها را به هم وصل می کنند را می کشند. به مرور زمان این موضوع می تواند آسیب جدی به حرکت دست و بازوی فرد وارد کند.

9. هر چقدر کمتر بخوابید بیشتر درد می کشید

خواب دوره بازیابی بدن استو در صورتی که به اندازه کافی نخوابید بیشتر درد خواهید کشید. در سال 2012 مطالعه ای که در مجله خواب انجام شد حاکی از آن بود که کمبود خواب نه تنها درد ماهیچه ها بلکه افسردگی، خستگی و آرتروز را تشدید می کند.

همانطور که گفته شد انجمن آرتروز تاکید می کند که این رابطه دو طرفه است. هنگامی که افراد درد مفصلی بیشتری دارند کمتر می خوابند و هنگامی که کمتر می خوابند درد بیشتری دارند. برخی کارشناسان بر این باور هستند که بی خوابی باعث ایجاد التهاب و درد بیشتر در بدن می شود.

10. انداختن زیاد پاها روی هم

با وجود اینکه انداختن پاها روی هم مضر نیست اما می شود به مرور زمان باعث کشیدگی مفاصل به مرور زمان شود. انداختن پاها روی هم به عصب های زانو، ران و پا فشار وارد می کند. در صورتی که پس از نشستن دچار احساس درد می شوید در مدل نشستن خود تنو نظر کنید.

11. ورزش نکردن

اگرچه ورزش بیش از حد می تواند باعث درد ماهیچه ها شود اما ورزش نکردن 100 درصد باعث درد آن ها می شود. افرادی که آرتروز مداوم و در کمر دارند باید ورزش کنند. بر اساس انتشارات سلامت هاروارد تقویت ماهیچه ها باعث بهبود طرز ایستادن شده و ماهیچه ها را سالم نگه می دارد. این مساله در طولانی مدت از درد کمر، زانو و سایر مفاصل جلوگیری می کند.

هر ورزشی می تواند درد مفاصل را تسکین دهد. اما تمرین های کششی، قدرتی و هوازی سه ورزش برتر هستند. ورزش های خاص دردهای قسمت های خاص را تسکین می دهند. به عنوان مثال در صورتی که از درد پایین کمر رنج می برید، سعی کنید بیشتر تمرین های مربوط به عضلات مرکزی بدن را انجام دهید.

12. ورزش کردن هنگام درد داشتن

کارشناسان ورزش توصیه می کنند که هنگام درد داشتن ورزش نکنید. پزشکان متخصص طب ورزشی می گویند نباید هنگامی که درد دارید با ورزش کردن به خودتان فشار وارد کنید. هنگامی که موقع ورزش کردن دچار درد می شوید احتمالا ماهیچه هایتان دچار کشیدگی می شوند. در چنین شرایطی کار کشیدن بیشتر از آن ها فقط باعث درد بیشترشان و بدتر شدن شرایط می شود.

علاوه بر این، این احتمال وجود دارد که درد ناشی از آسیب باشد. آخرین کاری که ممکن است بخواهید انجام دهید این است که از ماهیچه یا مفصل آسیب دیده بیش از اندازه کار بکشید.

13. استفاده از کیف شانه ای به صورت یک طرفه

کیف دستی سنگین به ویژه هنگامی که آن را روی یکی از شانه هایتان می اندازید باعث آسیب می شود. در سال 2011 مطالعه ای نشان داد که هم مردان و هم زنان پس از حمل کیف احساس درد در گردن، شانه و کمر می کنند. حمل کیف سنگین حتی می تواند روی نحوه ایستادن هم تاثیر بگذارد.

ممکن است به آن توجه نکنید اما هنگام حمل کیف سنگین بدن به سرعت با آن شکل سازگار می شود. گردن به سمت جلو خم می شود، شانه ها بلند شده و به سمت عقب می روند و لگن و پاها وزن و سنگینی بیشتری را تحمل می کنند. همه این مسائل به معنای درد بیشتر است.

14. خوابیدن روی شکم

در صورتی که هر روز با دست های بی حس و گردن درد از خواب بیدار می شوید احتمالا به صورت نامناسبی می خوابید. افرادی که روی شکم می خوابند در معرض درد قرار دارند. خوابیدن روی شکم فشار بسیار زیادی را روی انحنای ستون فقرات ایجاد می کند و علاوه این گردن را مجبور می کند که در شرایط بدی قرار بگیرد.

در نتیجه خوابیدن روی شکم منجر به درد گردن، بی حسی پاها یا دست ها یا درد در قسمت بالایی کمر می شود. دانشمندان دانشگاه فلوریدای جنوبی بر این باور هستند که خوابیدن به پشت یا به طرفین بهتر است.

15. انجام ندادن تمرینات کششی

آیا پس از ورزش کردن حرکات کششی انجام می دهید؟ اگر جوابتان منفی است باید این کار را آغاز کنید. در صورتی که حرکات کششی انجام ندهید دچار عضلات پس از تمرین خواهید شد. این مشکل به دلیل پارگی ماهیچه ها میکروسکوپی اتفاق می افتد که بسیاری از افراد آن را تا مدتی پس از ورزش احساس نمی کنند.

حتی اگر دقیقا پس از تمرین احساس درد نمی کنید کمی بعد احساس درد خواهید داشت. فعالیت بدنی ماهیچه ها را می کشد و در صورتی که تمرین های کششی را انجام ندهید احساس درد بیشتری خواهید داشت. برای کاهش درد قبل از ورزش تمرینات کششی انجام دهید

16. استرس داشتن

پزشکان متخصص ستون فقرات اغلب درد ماهیچه را ناشی از استرس می دانند. به عقیده آن ها مردان اغلب در قسمت پایینی کمرشان دچار درد می شوند و زنان در قسمت بالایی کمرشان درد را احساس می کنند.

بسیاری از افراد هنگامی که دچار استرس می شوند کم می خوابند، طرز ایستادن مناسبی ندارند، کم ورزش می کنند و رژیم غذایی نامناسبی دارند. بنابراین در صورتی که احساس می کنید هنگام استرس داشتن درد بیشتری دارید در ابتدا استرس خود را درمان و مدیریت کنید.

17. سیگار کشیدن

افراد سیگاری و افرادی که قبلا سیگار می کشیده اند سه برابر بیشتر از درد مزمن رنج می برند. تحقیقاتی که در زمینه بیماری های روماتیسمی انجام شد معین کردند که افراد سیگاری خستگی، سردرد، کمر درد و گردن درد بیشتری را تجربه می کنند.

کارشناسان دلایل مختلفی برای این اتفاق ها ارائه کرده اند. برخی افراد بر این باور هستند که نیکوتین اندازه مواد غذایی موجود در خون را کاهش می دهد که به مرور زمان ماهیچه ها را ضعیف می کند.

برخی دیگر معتقدند که افراد سیگاری بیشتر در معرض درد قرار دارند و افرادی که مشاغل فیزیکی دارند بیشتر از سایر مشاغل تمایل به سیگار کشیدن دارند. دلیل این موضوع هرچه باشد در هر حال تنباکو ارتباط قوی ای با درد ماهیچه دارد.

18. اضافه کردن وزن

اضافه کردن وزن اثرات مخرب بسیاری بر سلامتی به ویژه ماهیچه ها دارد. وزن بیشتر به معنای فشار بیشتر بر زانوها، کمر و پا است. همچنین وزن اضافه منجر به التهاب بیشتر می شود که به مرور زمان در مفصل ها و ماهیچه ها نمایان می شود.

در سال 2013 محققان به این نتیجه رسیدند که 78 درصد افراد چاق و دارای اضافه وزن درد و سختی بیشتری را در زانوهایشان احساس می کنند. اضافه وزن سریع این شرایط را بدتر می سازد زیرا بدن در حال تلاش برای تطابق با آن است. در صورتی که نگران کشیدگی ماهیچه هایتان هستید سعی کنید وزن خود را کنترل کنید.

19. نادیده گرفتن درد

هیچ گاه درد ماهیچه را حتی هنگامی که کم است نادیده نگیرید. حتما به درد ماهیچه خود توجه کنید. بدن با درد ماهیچه می خواهد چیزی بگوید. اندازه تداوم، شدت و مکان درد را ردیابی کنید. در صورتی که دردتان باعث ایجاد اختلال در زندگیتان شده است به یک پزشک مراجعه کنید.

منبع: HealthyGem

منبع: دیجیکالا مگ

به "19 عادت روزمره مخرب که باعث آسیب به ماهیچه ها می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "19 عادت روزمره مخرب که باعث آسیب به ماهیچه ها می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید