5 اختراع درخشان فیلم های علمی، تخیلی که به پیشبرد داستان یاری کردند

به گزارش وبلاگ ساختمان، در داستان های علمی-تخیلی، اختراع بعضی فناوری های نو و رسیدن بشر به قله های نو علم، می تواند اساس کل روایت باشد. ولی در ضمنً، گاهی این موضوع می تواند به عنوان وسیله ای استفاده گردد که به روایت یاری می نماید به جلو حرکت کند یا مک گافینی (وسیله یا اتفاق کلیدی داستان) آشکار برای شخصیت ها باشد که در پی آن بروند و داستان را شکل دهند.

5 اختراع درخشان فیلم های علمی، تخیلی که به پیشبرد داستان یاری کردند
  • معرفی 10 زیرژانر علمی-تخیلی؛ از سفر فضایی تا ابرانسان ها

سازندگان و نویسندگان داستان های علمی-تخیلی معمولاً برای شرح چیزهایی که نویسنده نیاز دارد در روایت اتفاق بیفتد، هزاران نوآوری تکنولوژیک و تخیلی ایجاد می نمایند. ممکن است یعضی این مطلب را علتی بر تنبلی یا ضعف نویسنده در بیان دلایل منطقی بدانند، اما اختراع فناوری هایی که داستان را پیش ببرند، می تواند بسیار هوشمندانه باشد. وقتی صحبت از داستان نویسی به میان می آید، علم و فناوری می تواند به طرز چشمگیری کارآمد ظاهر گردد و به عنوان ابزار روایی، الهام بخش باشد.

1. تفنگ زاویه دید- راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن ها

اقتباس سینمایی سال 2005 از کمدی علمی-تخیلی دوست داشتنی داگلاس آدامز، راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن ها (The Hitchhikers Guide to the Galaxy) تغییرات عجیبی در داستان اصلی ایجاد کرد. یکی از جالب ترین ایده های فیلمنامه که آن را هم خود آدامز نوشته بود، تفنگ زاویه دید (Point of View gun) بود. این تفنگ که از طریق تفکر عمیق (Deep Thought)، ابررایانه ای که همه چیز را حل می کرد، اختراع شد، هدف خود را مجبور می نماید تا واقعیت را از منظر تیرانداز درک کند.

برقراری ارتباط بین موجودات هوشمند سخت است و این که شخصیت ها احساسات خود را بیان نمایند، روشی کسل نماینده برای پیشبرد این روایت بود. در عوض، تفنگ زاویه دید شخصیت های دیگر را وادار می نماید تا واقعیت احساسی دیگر موجودات را تجربه نمایند. این مفهوم بسیار مجذوب کننده است، و راه حلی ارائه می دهد که می تواند همه درگیری ها را ریشه کن کند. در فیلم چند بار از این اختراع استفاده می گردد و هربار استفاده از آن به شخصیت ها اجازه می دهد یکدیگر را بهتر درک نمایند و از وقوع اتفاقات ناگوار و اقدامات دردسرساز در این داستان علمی-تخیلی جلوگیری می نماید.

2. سپر هالتزمن - تلماسه

فرانک هربرت برای نوشتن شاهکارش،تلماسه (Dune)، در سال 1965، از طیف گسترده ای از اسطوره ها و افسانه ها الهام گرفت. از داستان های شاه آرتور گرفته تا حماسه ی بیوولف. به همین علت هم این اثر ترکیبی دوست داشتنی از داستان های علمی-تخیلی سخت و افسانه های قدیمی است. وقتی صحبت از مبارزه های علمی-تخیلی به میان می آید، اکثراً تفنگ های لیزری و جنگ های سفینه های فضایی را تصویر مینمایند. اما هربرت به راهی نیاز داشت تا نبرد با شمشیر و چاقو را به میزان اورنی تاپترها و فن آوری تعلیق منطقی و همزمان پیشرفته نشان دهد.

  • 9 فناوری علمی -تخیلی که آرزو داشتیم واقعی بودند

به همین علت بود که سپر هالتزمن وارد داستان شد، یک میدان نیروی شخصی که کسی که آن را می پوشد از آسیب در امان نگه می داشت. محصور کردن بدن در انرژی غیرقابل نفوذ معادل پوشش پلاستیکی مهر و موم شده با خلاء است و باعث خفگی می گردد، بنابراین سپر طوری تنظیم می گردد که اجازه دهد ماده ای که با سرعت کم حرکت می نماید، از آن عبور کند. این مسئله جدا از این که به فرد امکان نفس کشیدن می دهد، او را تا حدی نیز آسیب پذیر می نماید. سپر نسبت به تمام پرتابه های با سرعت بالا و اسلحه های پرتابی مقاوم است، اما تیغه های دستی می توانند از آن عبور نمایند. این اختراع همان توجیه روایی کاملی است که هربرت در داستان علمی-تخیلی برای نبرد منحصربه فرد با چاقو در دنیا تلماسه به آن نیاز داشت.

3. نورولیزر- مردان سیاه پوش

کلاسیک کمدی علمی-تخیلی ماندگار محصول 1997 و سه دنباله ناامیدنماینده آن، مردان سیاه پوش (Men in Black) یکی از هوشمندانه ترین راه ها را برای دور زدن رایج ترین مشکل روایی آن دوران ابداع کردند. سازمان مرد سیاه پوش به طور مخفیانه فعالیت می نماید و بدون این که کسی خبردار گردد به امور فرازمینی ها روی زمین می پردازد. وقتی صحبت از روایتی می گردد که وابسته به رازداری است، مخاطبان بلاک باستر ها همیشه در تعجبند که چگونه جزئیات کوچک دیده نمی شوند و همه چیز مخفی می ماند. برای دور زدن این موضوع، ابرقهرمانان دارای هویت های مخفی هستند، جاسوس ها زیرساخت های دولتی برای دفن شواهد دارند، و پلیس های فضایی داستان های علمی-تخیلی دارای نورولیزر هستند.

این دستگاه حافظه کوتاه مدت فرد را با تاباندن نور پاک می نماید و به کاربرش این امکان را می دهد که اتفاقات اخیر را برای فرد هدف بازنویسی کند. این قابلیت باعث اتفاق افتادن چندین موقعیت کمدی در داستان می گردد که جنبه کمدی فیلم را منحصربه فردتر می نماید، اما بعلاوه راهی عالی ست که به این سازمان مخفی اجازه دهد هر کاری می خواهد انجام دهد و همچنان مخفی بماند.

4. T-1000- نابودگر2: روز داوری

در مجموعه فیلم های نابودگر (Terminator) نمونه های کمتر هوشمند طرح های اسکای نت بارها از طریق منابع مختلف مورد بازپرسی قرار گرفته اند، اما این تکینگی ایده های خوبی بهمراه داشت. اولین فیلم مدل T-800 را معرفی کرد که برای ادغام در جامعه انسانی به منظور شکار سارا کانر طراحی شده بود. این اختراع از نظر تئوری قوی بود اما چندین نقطه ضعف در دنیای علمی-تخیلی داستان داشت. هنگامی که سارا از اولین سوءقصد به جانش سالم بیرون آمد، دیگر این پوشش T-800 برای رسیدن به هدف اصلی خود بی فایده بود. علاوه بر این، T-800 یکی از بزرگترین و متفاوت ترین بدن های انسانی را داشت که باعث می شد متمایز گردد.

T-1000 با توانایی تبدیل شدن به هر شخصی که با آن روبه رو می گردد این مسائل را حل می نماید. این قابلیت باعث می گردد که برخورد جان و سارا با هر غیرنظامی ای خطرناک باشد. T-1000 حتی می تواند به شکل زمین زیر پای سارا دربیاید. این ارتقایی خیره نماینده برای نابودگران است که اتفاقات و هیجانات زیادی به داستان اضافه می نماید.

5. دریفت - حاشیه اقیانوس آرام

گیلرمو دل تورو مهارت خیره نماینده خود در داستان سرایی را در هیولای غول پیکر فیلم حاشیه اقیانوس آرام (Pacific Rim)، شاهکار محصول سال 2013، نشان داده است. بشر با هیولاهایی روبه رو می گردد که او را تهدید به نابودی تمام حیات روی زمین می نمایند، بنابراین اختلافات خود را کنار می گذارند و ماشین های غول پیکری به نام یگر می سازند که از طریق آن ها این موجودات را شکست دهند. یگرها برای آن که یک نفر تنهایی کنترلشان کند، خیلی بزرگ هستند، بنابراین دو نفر باید هم زمان این بار را به اشتراک بگذارند. اما نکته ای وجود دارد: این دو خلبان باید در هماهنگی کامل باشند و در واقع به عنوان یک موجود عمل نمایند.

  • 3 الگوی تکراری فیلم های علمی-تخیلی که دیگر وقت بازنشسته شدنشان رسیده

این فرآیند دریفت نام دارد و بی نقص است. شخصیت های اصلی رالی و ماکو آغاز به جنگیدن می نمایند و کوشش می نمایند تا دیدشان یکی باشد، اما توانایی آن ها برای مبارزه با هیولای بزرگ، پشت ناتوانایی شان برای غلبه بر مسائل عاطفی گیر افتاده است. این علتی کاملاً دراماتیک در دنیا روایت است که قهرمانان را مجبور کنیم قبل از این که بتوانند با شرورهای داستان مبارزه نمایند با شیاطین درونی خود روبه رو شوند. حرکتی هوشمندانه که به بیننده اجازه می دهد احساسات، تنش و قدرت مبارزه خلبانان بر سر مرگ و زندگی را به خوبی احساس کند. دریفت هوشمندانه ترین اختراع فیلم حاشیه اقیانوس آرام است و فیلم های علمی-تخیلی بیشتری باید از آن الگو بگیرند.

منبع:

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 اختراع درخشان فیلم های علمی، تخیلی که به پیشبرد داستان یاری کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 اختراع درخشان فیلم های علمی، تخیلی که به پیشبرد داستان یاری کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید