ایران؛ چهارمین تولیدکننده بادام و هندوانه در جهان

به گزارش وبلاگ ساختمان، سازمان کشاورزی و غذای ملل متحد اعلام نمود ایران در فراوری 20 محصول کشاورزی مهم جایگاه سوم تا نوزدهم جهان را دراختیار دارد.

ایران؛ چهارمین تولیدکننده بادام و هندوانه در جهان

به گزارش گروه مالی وبلاگ ساختمان، سازمان کشاورزی و غذای ملل متحد در آخرین گزارش خود اعلام نمود: ایران در فراوری 20 محصول مهم کشاورزی در جهان جایگاه سوم تا نوزدهم را تصاحب نموده است. آخرین آمار سازمان کشاورزی و غذای ملل متحد که مبتنی بر آمار های سال 2020 است نشان می دهد ایران یکی از بزرگترین فراوریکنندگان کشاورزی در جهان بوده و جایگاه مناسبی در فراوری محصولات کشاورزی مهم دارد.

جایگاه سوم ایران در فراوری چهار محصول

ایران سومین فراوریکننده بزرگ جهان در محصولاتی مانند خرما، عسل، پسته و گردو است. فراوری سالانه خرما در ایران 1.28 میلیون تن در سال است و جایگاه های اول و دوم را به ترتیب مصر و عربستان دارند. ایران سالانه 80 هزار تن عسل فراوری می نماید که پس از چین و ترکیه در جایگاه سوم قرار گرفته است، چین بزرگترین فراوریکننده عسل در جهان با 458 هزار تن در سال است.

فائو اعلام نموده که فراوری پسته ایران در سال 2020 به اندازه 190 هزار تن بوده که باعث شده جایگاه ایران در جهان پس از آمریکا و ترکیه سوم باشد. ایران پیش از این جایگاه های اول و نخست فراوری پسته را از آن خود می کرد، اما به علت خشکسالی ها در سال 2020 فراوری پسته ایران به شدت افت کرد. فراوری پسته آمریکا در امسال 470 هزار تن بود. ایران بعلاوه در فراوری گردو هم با فراوری 356 هزار تن در سال جایگاه سوم را دارد. در فراوری این محصول چین با 1.1 میلیون تن جایگاه نخست و آمریکا در جایگاه دوم قرار گرفته است.

ایران چهارمین فراوریکننده بادام و هندوانه در جهان است

ایران بعلاوه در فراوری بادام و هندوانه جایگاه چهارم فراوری جهان را از آن خود نموده است. فراوری بادام در ایران 164 هزار تن گزارش شده، اما آمریکا با فراوری 2.37 میلیون تن جایگاه نخست را دارد و پس از آن کشور های اسپانیا و استرالیا در جایگاه های دوم و سوم قرار گرفته اند.

براساس گزارش فائو، ایران با فراوری سالانه 2.7 میلیون تن هندوانه جایگاه چهارم جهان را تصاحب نموده، چین در جایگاه نخست با فراوری 60 میلیون تن و پ ساز آن ترکیه و هند در جایگاه های دوم و سوم قرار دارند. ایران در فراوری کیوی جایگاه پنجم جهان را دارد و سالانه 289 هزار تن از این محصول فراوری می نماید. چین، نیوزیلند، ایتالیا رتبه های اول تا سوم را دارند. چین به تنهایی 2.23 میلیون تن کیوی فراوری می نماید.

براساس گزارش فائو، ایران در فراوری بادمجان جایگاه ششم را با 595 هزار تن دراختیار دارد. در فراوری این محصول چین با 3.6 میلیون تن جایگاه نخست و پس از آن هند و مصر در جایگاه های دوم و سوم قرار گرفته اند. ایران جایگاه هفتم فراوری پیاز و گوجه فرنگی جهان را دارد که بیش از 2 میلیون تن پیاز فراوری می نماید. هند بزرگترین فراوریکننده پیاز در جهان است و سالانه 26.7 میلیون تن فراوری دارد. کشور های چین، ایالات متحده آمریکا در جایگاه های دوم و سوم قرار گرفته اند. فراوری محصول گوجه فرنگی ایران هم به 5.7 میلیون تن در سال می رسد. چین با فراوری 64.7 میلیون تن بزرگترین فراوریکننده و پس از آن هند و ترکیه در جایگاه های دوم و سوم واقع شده اند.

براساس گزارش فائو، ایران در فراوری اسفناج جایگاه هشتم جهان را دارد و 98 هزار تن در سال فراوری می نماید. بزرگترین فراوریکننده این محصول چین با فراوری 28 میلیون تن است و پس از آن آمریکا و کنیا در جایگاه دوم و سوم این محصول قرار گرفته اند.

فائو بعلاوه اعلام نموده است فراوری پرتقال ایران با 2.2 میلیون تن در سال نهمین جایگاه را در جهان دارد و برزیل با فراوری 16.7 میلیون تن بزرگترین فراوریکننده این محصول است و پس از آن هند و چین قرار گرفته اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ایران؛ چهارمین تولیدکننده بادام و هندوانه در جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران؛ چهارمین تولیدکننده بادام و هندوانه در جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید