کوران گرانی در نخستین شب زمستان

به گزارش وبلاگ ساختمان، خبرنگاران/خراسان شمالی پس از دو سال که آیین باستانی یلدا در سایه وحشت کرونا رنگ باخته بود، با آبی شدن شرایط کرونایی خراسان شمالی، سال جاری شور و شوق مردم برای خرید اقلام ویژه این شب رجحان یافته، اما دوگانه گرانی و امیدواری اصناف به خروج از کسادی بازار، شرایط متفاوتی را رقم زده است.

کوران گرانی در نخستین شب زمستان

دست اندرکاران امور پزشکی خراسان شمالی شرایط استان به ویژه بجنورد را به لحاظ شیوع کرونا آبی اعلام نموده اند که نویدبخش برگزاری شب یلدایی پرشور به وسیله مردم و بازگشت رونق به بازار است، اما تورم و گرانی آجیل و خشکبار، میوه، گل، غذا و دیگر کالاهای پرتقاضای این شب، سفره یلدایی اقشار کم عایدی و حتی دهک های میانه را تازده و کوچکتر نموده است و آنان سعی دارند خرید کمتری داشته باشند، اما پس از دو سال سفره یلدای خود را به هر طریق ممکن بچینند.

هیچ یک از اقلام پرتقاضای شب یلدا نسبت به سال گذشته کاهش قیمت نداشته و سرجمع هزینه یک تا دو کیلوگرم آجیل، دو تا سه کیلوگرم میوه، یک کیلو شیرینی و یک پرس غذا برای یک خانواده معمولی به حدود پنج میلیون ریال می رسد که در خوشبینانه ترین حالت برای یک خانواده با عایدی ماهانه حدود 40 تا 50 میلیون ریال زیاد است، اما اغلب صنوف هم بعد از ماه ها کسادی بازار، امیدشان به رونق بازار شب یلدا است و سعی می نمایند با سود کمتر، فروش بیشتری داشته باشند.

هرچند طعم تلخ تورم در این شب به یادماندنی هنوز کامل کام ما را تلخ ننموده اما نمی توان سختی ها و مشقات این شب ها را نادیده گرفت.

افزایش 50 درصدی قیمت میوه از یلدای گذشته تا شب چله سال جاری

امید فیروزه رئیس اتحادیه میوه و تره بار خراسان شمالی در گفت و گو با وبلاگ ساختمان، اظهار کرد: قیمت میوه در این استان از یلدای گذشته تا به امروز 50 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: اما قیمت میوه هم اکنون در مقایسه با یک هفته گذشته تغییری ننموده و تصور بر این است برای شب یلدا تغییر چندانی نداشته باشد.

فیروزه ادامه داد: در حال حاضر قیمت انار در بازار از 10 تا 20 هزار تومان، قیمت پرتقال از هفت تا 10 هزار تومان و سیب هشت تا 16 هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه هیچ گونه کمبود میوه ای در بازار وجود نخواهد داشت، توضیح داد: هم اکنون کدو با چهار تا 6 هزار تومان به فروش می رسد.

فیروزه به ورود هندوانه به بازار استان نیز اشاره نمود و گفت: هندوانه از چند روز گذشته از استان های جنوبی وارد بازار استان شده و پیش بینی می گردد حدود 50 تن هندوانه تا شب یلدا وارد استان گردد.

افزایش بی نهایت قیمت آجیل در بازار

قاتقچی رئیس اتحادیه آجیل فروشان خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با وبلاگ ساختمان، گفت: قیمت آجیل از یلدای گذشته تا یلدای سال جاری، بی نهایت افزایش یافته است.

وی اظهارکرد: قیمت آجیل طی این یک سال آنقدر افزایش یافته که کسی توان خرید آن را ندارد.

وی افزود: در حال حاضر مشتری های ثابت آجیل فروشی ها افرادی هستند که دستشان به جیبشان می رسد.

قاتقچی ادامه داد: در گذشته یک آجیل فروشی یک کیسه 60 کیلوگرمی پسته برای فروش خریداری می کرد با قیمت 60 هزار تومان اما هم اکنون 10 کیلوگرم پسته را با قیمت سه میلیون و 500 هزار تومان باید خریداری کند که آن نیز با سختی به فروش می رسد.

وی توضیح داد: در حال حاضر قیمت یک کیلوگرم تخمه کدو به 172، تخمه ژاپنی به 160، بادام ایرانی به 400 و بادام هندی به 270 هزار تومان رسیده است.

رئیس اتحادیه آجیل فروشان خراسان شمالی توضیح داد: قیمت آجیل خیلی بالا است و هیمن امر سبب شده تا آجیل فروشی ها مشتری نداشته باشند و مغازه های آن ها خالی از مشتری باشد.

اجرای طرح تشدید نظارت و بازرسی از بازار شب یلدا در خراسان شمالی

علی وفاه خواه معاون بازرسی و حمایت از مصرف نمایندگان سازمان صمت خراسان شمالی نیز در گفت و گو با وبلاگ ساختمان، از اجرای طرح تشدید نظارت و بازرسی از بازار شب یلدا در این استان از چند روز گذشته اطلاع داد.

وی گفت: برای اجرای طرح تشدید نظارت و بازرسی از بازار شب یلدا، گشت های مشترک به همراه بهداشت، اتاق اصناف، اتحادیه و تعزیرات حکومتی فعال و نحوه عرضه مایحتاج مردم رصد می گردد.

وی اولویت نظارت بر بازار را کالاهایی همانند میوه و تره بار، شیرینی، شکلات، آجیل و خشکبار ذکر کرد و افزود: این طرح تا سرانجام آذر ماه ادامه دارد.

وفاه خواه با بیان اینکه بازرسان در دو نوبت صبح و عصر در بازار حضور دارند، گفت: با توجه به اینکه تقاضا برای خرید میوه، آجیل، خشکبار، طلا و بدلیجات در آستانه شب یلدا، افزایش می یابد، طرح تشدید نظارت بر بازار در این بخش ها به مرحله اجرا عایدیه است.

این مقام مسئول افزود: به منظور تسریع در رسیدگی به تخلفات مالی، مردم می توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف از جمله گران فروشی، عدم درج قیمت و عدم صدور فاکتور را به وسیله سامانه 124 گزارش نمایند تا این گونه موارد با اولویت رسیدگی گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کوران گرانی در نخستین شب زمستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوران گرانی در نخستین شب زمستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید