بعضی اعمال نفوذها موجب تعلل در تدوین آیین نامه واردات خودرو شده است
به گزارش وبلاگ ساختمان، فرید زاوه کارشناس خودرو گفت: اینکه تا این مقدار تعلل در تدوین آیین نامه واردات خودرو وجود دارد نشان می دهد اتفاقات نامطلوبی پشت پرده در شرف رخ دادن است.
او در گفت وگو با اتاق ایران آنلاین ادامه داد: احتمالا این تعلل ناشی از اعمال نفوذها برای افزایش محدودیت ها در واردات خودرو است.
زاوه اضافه نمود: واقعیت این است که واردات خودرو هرچقدر محدودتر باشد کم اثرتر خواهد بود. اگرچه هنوز آیین نامه واردات خودرو تدوین نشده اما از اظهاراتی که دراینباره شنیده می گردد، به نظر می رسد جریان تشدید انحصار در واردات خودرو نیز در پی تداوم همان فضای مسمومی است که در خصوص خودروهای داخلی وجود دارد. هدف آن ها این است که با این محدودیت ها واردات را بلااثر نموده و بعد بگویند ما راست می گفتیم که واردات خودرو اثری در بازار داخلی ندارد.
او تاکید نمود: با مجموعه شرایط و اظهارنظرهایی که شنیده می گردد من چندان امیدوار نیستم واردات خودرو در نهایت به گونه ای پیش برود که مردم بتوانند از موهبت یک بازار رقابتی استفاده نمایند.
زاوه با اشاره به کاهش تعرفه ها نسبت به چهار سال قبل بیان نمود: عجیب است که تعرفه خودروهای زیر هزار سی سی که در میان آنها دو یا سه مدل خودروی با ارزش وجود دارد 5 درصد مشخص شده است آن هم در شرایطی که تعرفه واردات بعضی از داروها 10 درصد در نظر گرفته شده است. اینکه چرا بعد از این همه کش و قوس و ممنوعیت حالا واردات خودرو هم سطح با کالاهایی نظیر دارو قرار گرفته است محل سوال است. این نشان می دهد تعادلی در تفکر تصمیم گیران این حوزه وجود ندارد.
این کارشناس خودرو با اشاره به اظهاراتی درباره واگذاری شرکت های ایران خودرو و سایپا گفت: این موضوع در کنار این شایعه که ردیف تعرفه 5 درصدی صرفا به خودروسازها داده خواهد شد به این نگرانی دامن زده که رانت سیستماتیکی به عده ای داده گردد.
زاوه در پاسخ به این سوال که در صورت عملیاتی شدن واردات خودرو، خودروی استانداردی که برای مصرف نماینده داخلی با قیمت مناسب تامم گردد وجود خواهد داشت یا خیر بیان نمود: اگر تعرفه 5 درصدی وجود داشته باشد و اگر بقیه عوارض قانونی مانند شماره گذاری و ... اعمال نگردد می توان انتظار داشت خودروی 300 میلیونی وارداتی نیز به دست مردم برسد. اما همه این ها بستگی به اجرای آیین نامه واردات دارد.
او به موضوع خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی اشاره نموده و گفت: باید به موازات واردات خودرو تمهیداتی برای ثبت سفارش قطعه دیده گردد. البته حتی برای بازار داخلی هم نباید واردات قطعه یدکی با محدودیت روبرو گردد. اگر ثبت سفارش قطعه را باز ننمایند حتما همه به مشکل برمی خورند. همین الان در خصوص خودروهای وارداتی که در کشور وجود دارند به علت اینکه ثبت سفارش قطعه دچار فرایند پیچیده است با مسائل زیادی روبرو هستند. اما این ربطی به خارج از کشور ندارد. اگر ثبت سفارش باز گردد خدمات هم می توان ارائه داد.
زاوه در شرح این شائبه که بعضی معتقدند راه اندازی خط فراوری خودروهای خارجی در داخل ارزان تر از وارد کردن آنهاست گفت: این حرف غلطی است. یک شرکت خودروساز برای فراوری اگر به تیراژ قابل قبولی نرسد بهتر است فراوری نکند. اگر شرکت خودروساز داخلی قرار است زیر 100 هزار خودرو فراوری کند، بهتر است فراوری نکند. تمامی خطوط محصولات چینی که الان در کشور مونتاژ می شوند اگر وارد بشوند بیشتر به نفع اقتصاد کشور است. چرا که اگر سطح فراوری قطعات در داخل از یک حد مشخصی بالاتر نرود خالص رقم پرداختی برای واردات خودرو کمتر از قطعات آن خواهد بود. بنابراین در این شرایط با مونتاژ خودرو در داخل هم ارز بیشتری از کشور خارج خواهد شد و هم قیمت تمام شده آن بیشتر خواهد بود.
منبع: اتاق بازرگانی ایران