جاهای دیدنی شهر باستانی کارتاژ

به گزارش وبلاگ ساختمان، شهر باستانی کارتاژ (Carthage) یکی از جاذبه های برجسته و مهم کشور تونس به شمار می رود که بازدید از آن می تواند شما را به سال ها قبل ببرد و مطمئنا علاقه مندان به تاریخ از بازدید از این مکان بسیار شادمان خواهند شد. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی جاهای دیدنی شهر باستانی کارتاژ بپردازیم.

جاهای دیدنی شهر باستانی کارتاژ

توفت

Tophet

باور بر این است که توفت (Tophet) محل جلوس شاهزاده خانم فنیقی الیسا در کشور تونس بوده است و مکانی مقدس و مذهبی به شمار می رود که در آن، مردم خدای خورشید بعل آمون را می پرستیدند. کاوش های صورت گرفته در اینجا نشان می دهند که در روزهای اولیه شهر کارتاژ برای اینکه شهر را مورد لطف خدایان قرار بدهند، بچه ها اول خود را قربانی می کردند.

گرچه رفته رفته قربانی های انسانی کمتر شدند اما توفت همچنان تا دوران مسیحیت به عنوان یک مکان مذهبی برجسته مورد استفاده قرار می گرفت. در پایین ترین سطح از حفاری ها، طاقچه کوچکی وجود دارد که به نام کلیسای سینتاس (Chapel of Cintas) شناخته می شود و احتمالا محل دفن خود شاهدخت الیسا بوده است. در اینجا، هزارتویی از سنگ های یادبود تدفین و بقایای پایه ها و استحکامات به چشم می خورند که بر روی بعضی از ستون های متعدد آنجا نیز کتیبه ها و نمادهایی دیده می شوند.

حمام آنتوناین

Baths of Antonine

حمام آنتوناین (Baths of Antonine) یکی دیگر از جاهای تماشای کارتاژ به شمار می رود که ویرانه های باقیمانده از حمام رومی بسیار بزرگی است و قدمت آن به قرن دوم میلادی باز می شود. امروزه فقط پایه ها و تعدادی از ستون های آن به صورت پراکنده در سراسر ساحل به جای مانده اند. این حمام به صورتی ساخته شده که مشرف به دریای مدیترانه بوده است.

با گشت و گذار در میان به جای مانده های حمام آنتوناین می توانید طرح اصلی این مجموعه بسیار بزرگ را در فکر خود متصور شوید و از بخش های مختلف آن همانند اتاق گرم، اتاق سرد و بعلاوه استادیوم آن تماشا کنید، مکان هایی که در قرن ها قبل به وسیله رومیان مورد استفاده قرار می گرفتند.

پارک باستان شناسی

Archaeological Park

در پشت حمام آنتوناین، پارک باستان شناسی (Archaeological Park) شهر کارتاژ واقع شده است که در آنجا، شبکه مستطیلی شکلی از خیابان ها به وضوح طرح محله مسکونی کارتاژ رومی را نشان می دهند. این پارک منعکس نماینده تاریخ طولانی شهر است و در آنجا می تواند گورهای پونی متعلق به قرن پنجم و ششم پیش از میلاد، کلیساهای پنج ایوانی دومیز (Basilica of Douimès) متعلق به قرن ششم پس از میلاد و یک کلیسای کوچک زیرزمینی به نام Chapelle Sainte-Monique متعلق به قرن هفتم میلادی را مشاهده کرد.

در سراسر پارک باستان شناسی کارتاژ می توان بقایای آب انبارهای رومی را به چشم دید و علاوه بر آن ها نیز در زیر یک درخت، تعدادی گلوله توپ سنگ آهکی دیده می شوند که متعلق به زرادخانه کارتاژ بوده است. در شمال شرقی پارک نیز که قبلا کاخ فرماندار (Beys Palace) متعلق به قرن نوزدهم میلادی بوده، امروزه کاخ ریاست جمهوری است.

موزه ملی باستان شناسی

National Archaeological Museum

موزه ملی باستان شناسی (National Archaeological Museum) که از آن به عنوان موزه کارتاژ نیز یاد می نمایند، طیف گسترده ای از آثار باستانی را به نمایش گذاشته است که همگی از محوطه های باستانی اطراف کاوش شده اند. درون این موزه، نمایشگاه هایی وجود دارند که کل تاریخ کارتاژ را با مدل هایی به تصویر می کشند و علاوه بر آن نیز روند کار حفاری باستان شناسان در اینجا را شرح می دهند.

مدل هایی از توفت و کاپیتال یا فرمانداری رومی درون این موزه قرار دارند که به خوبی به بازدیدنماینده ها یاری می نمایند تا درک بهتری از شهر باستانی کارتاژ داشته باشند. علاوه بر این نیز جواهرات و زیورآلاتی از دوره پونی، ماسک های گلی رومی، تابو ت ها و بعلاوه موزاییک کاری های اوایل مسیحیت و ستون های یادبود مقبره در این موزه به چشم می خورد. پس از گشت و گذار در میان بخش های مختلف موزه نیز می توانید به باغ آنجا بروید، جایی که در آن، مجسمه مرمرین سه متری به یاد لویی نهم در میان فضایی سبز دیده می شود.

محله ماگون

Quarter Magon

محله ماگون (Quarter Magon) سایت باستان شناسی کوچکی در نزدیکی پارک باستان شناسی است و بازدید از آن می تواند به شما یاری کند تا حس و حال بهتری از شهر کارتاژ در دوران پونی داشته باشید.

درست در پشت دیوار دریایی شهر کارتاژ که در قرن پنجم قبل از میلاد ساخته شده بود و حدود 13 متر ارتفاع داشت، محله صنعتگران قرار داشته که امروزه به نام محله ماگون شناخته می شود. در اینجا یک موزه کوچک وجود دارد که در آن، مدل هایی از دیوارها، خانه ها و خیابان های شهر کارتاژ در دوران پونی به چشم می خورد.

بیرسا هیل

Byrsa Hill

بیرسا هیل (Byrsa Hill) چهره برجسته شهر کارتاژ دوران پونی بوده و در واقع، در قرن پنجم پیش از میلاد، کارتاژانی ها در اینجا کاراگاه هایی ساختند که بعدا جای خود را به خانه ها دادند. پس از نابودی کارتاژ، این تپه خالی از سکنه باقی ماند و تنها در زمان سلطنت امپراتور روم آگوستوس بود که بالای تپه مسطح و باعث نابودی بقایای باقیمانده از دوران پونی از جمله معبد اشمون (Eshmun) شده بود.

امروزه در یک محوطه کوچک حفاری شده می توان پایه های خانه های دوران پونی را مشاهده کرد. امروزه در تپه بیرسا می توان کلیسای جامع سنت لوئیس (Cathedral of Saint Louis) را مشاهده کرد که در سال 1890 میلادی و به یادبود شاه لوئی نهم ساخته شده است که در اینجا در سال 1270 میلادی در طی محاصره تونس از جهان رفته بود.

تئاتر و ویلاهای رومی

Theater and Roman Villas

تئاتری رومی متعلق به قرن دوم میلادی در خیابان رینه دیدون (Avenue Reine Didon) دیده می شود که در بالای تپه و مشرف به دریا ساخته شده و می توانسته بیش از 5000 نفر را در خودش جای بدهد. در مجاورت این تئاتر نیز پارک ویلاهای رومی واقع شده است.

اینجا در دوران پونی یک گورستان بوده اما بعدا پر از ویلاهای ایوان دار رومی های ثروتمند شده بود. یکی از این ویلاها به نام Villa des Volières متعلق به قرن سوم میلادی در اینجا بازسازی شده است و بسیار زیبا به نظر می رسد.

آمفی تئاتر

Amphitheater

یکی دیگر از جاهای تماشای شهر کارتاژ، آمفی تئاتر (Amphitheater) آن است که در فاصله یک کیلومتری از شمال غربی بیرسا هیل واقع شده است و متعلق به قرن دوم میلادی است. این سازه پنج طبقه می توانسته بیش از 50000 نفر را درون خودش جای بدهد و محل برگزاری نبردهای حماسی بوده است. با این حال، امروزه جدا از پایه های آن و چندین اتاق زیرزمینی، چیزی از این بنای بزرگ باقی نمانده است.

منبع: فوت و فن / planetware.com

به "جاهای دیدنی شهر باستانی کارتاژ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاهای دیدنی شهر باستانی کارتاژ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید