جت مافوق صوت بوم در یک قدمی پرواز ، سرعت 2.2 ماخ برای جانشین کنکورد

به گزارش وبلاگ ساختمان، جت XB-1 مافوق صوت بوم تکنولوژی، برای اولین پرواز خود آماده می گردد. این جت در حال اجرا تمرین های پیش از پرواز است.

جت مافوق صوت بوم در یک قدمی پرواز ، سرعت 2.2 ماخ برای جانشین کنکورد

به گزارش وبلاگ ساختمان و به نقل از اسپیس، جت مافوق صوت بوم سوپرسونیک در مرحله مایلستون قرار گرفته است و برای اولین پرواز آماده می گردد. جت نمایشی XB-1 متعلق به استارتاپ هوانوردی بوم تکنولوژی (Boom Technology) از آشیانه ای در سنتنیال کلرادو، به بندر هوایی و فضایی موهاوی در کالیفرنیا نقل مکان کرد. این شرکت در بیانیه ای گفت که جت کامپوزیت کربنی به طول 22 متر در موهاوی، تحت آزمایش های زمینی گسترده از جمله تست تاکسی قرار گرفته است.

بلیک شول، بنیانگذار و مدیرعامل بوم سوپرسونیک در بیانیه ای گفت: پیشرفت اخیر به سوی اولین پرواز XB-1 نشان دهنده کوشش های جمعی تیم برای ساخت و پرواز ایمن اولین جت مافوق صوت پیشرفته مستقل در دنیا است. این هواپیما برای پرواز با سرعت 2.2 ماخ یعنی 2.2 برابر سرعت صوت یا حدود 2700 کیلومتر در ساعت طراحی شده است. اولین پرواز بر فراز صحرای موهاوی در همان قسمتی از حریم هوایی انجام خواهد شد که در اکتبر 1947، چاک یگر برای اولین بار دیوار صوتی را با هواپیمای آزمایشی بل X-1 شکست.

XB-1 بعلاوه اخیرا یک گام مهم دیگر به سمت اولین پرواز خود برداشته و پس از بازرسی دقیق هواپیما، گواهینامه صلاحیت پروازی آزمایشی را از اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA) دریافت نموده است.

علاوه بر این، مقامات استفاده از فضای هوایی بر فراز صحرای موهاوی به وسیله XB-1 را تایید نموده اند و بوم مجوزهایی دارد که به خلبان آزمایشی بیل داک شومیکر و خلبان آزمایشی تریستان جپتو براندنبورگ اجازه می دهد با این جت مافوق صوت پرواز نمایند.

هر دو خلبان آزمایشی بوم صدها ساعت آموزش و تمرین را در یک شبیه ساز و یک جت آموزشی T-38 پشت سر گذاشته اند. این هواپیمای مافوق صوت دارای یک بال دلتای اصلاح شده است (یک جفت بال به شکل مثلث که به علت شباهت آن به حرف دلتای بزرگ یونانی به این نام نامگذاری شده است) که نه تنها به آن اجازه می دهد تا به سرعت بالاتر از 2 ماخ برسد، بلکه امکان برخاستن و فرود ایمن را نیز فراهم می نماید. بوم می گوید که XB-1 دارای سه موتور جنرال الکتریک J85 است که نیروی رانش ترکیبی تا 12300 پوند را برای جت ممکن می نماید.

XB-1 نشان دهنده نقطه عطفی در توسعه هواپیمای تجاری برنامه ریزی شده بوم به نام اورچر(Overture) است که به گفته شول به زودی می تواند پروازهای مافوق صوت را وارد جریان اصلی کند. به شرطی که همه چیز با آزمایش XB-1 به خوبی پیش برود، بوم میخواهد تا در سال 2026 اورچر را راه اندازی کند و اولین پرواز این هواپیما برای پیش از سال 2027 برنامه ریزی شده است.

بیشتر بخوانید:

  • سیاره ای شبیه به زمین در منظومه شمسی پنهان است | این سیاره نهم است؟

اورچر جانشین آخرین هواپیمای تجاری مافوق صوت، یعنی کنکورد خواهد بود که بین سال های 1969 و 2003 پرواز می کرد. کنکورد به علت افزایش هزینه های عملیاتی و کاهش فروش بلیت زمین گیر شد. این مشکل دوم عمدتا ناشی از دو عامل بود: یکی سقوط پرواز 4590 ایرفرانس در سال 2000، که منجر به کشته شدن 109 مسافر و خدمه و بعلاوه چهار نفر شد، و دیگری رکود عمومی در صنعت هوانوردی در اواخر سال 2001، پس از حمله 11 سپتامبر به مرکز تجارت دنیای.

منبع: همشهری آنلاین

به "جت مافوق صوت بوم در یک قدمی پرواز ، سرعت 2.2 ماخ برای جانشین کنکورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جت مافوق صوت بوم در یک قدمی پرواز ، سرعت 2.2 ماخ برای جانشین کنکورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید