جزئیات همکاری محققان با خودروسازان داخلی، اولویت های بومی سازی

به گزارش وبلاگ ساختمان، دکتر حمیدرضا طیبی در مورد توانایی تامین احتیاج خودروسازان توسط محققان جهاددانشگاهی به خبرنگاران گفت: طی تفاهمنامه ای که با یک خودروساز منعقد کردیم درصدد هستیم قطعات مورد احتیاج برای این خودرو را بومی سازی کنیم.

جزئیات همکاری محققان با خودروسازان داخلی، اولویت های بومی سازی

وی با اشاره به محورهای همکاری و فراوری قطعات بر پایه دانش توسط محققان جهاد دانشگاهی اضافه کرد: کار با این خودروساز روی چند موضوع بود که اولویت اول فراوری کاتالیست خودرو است چون بحث آلودگی محیط زیست از مسائل مهمی به شمار می رود؛ از این رو فراوری چنین کاتالیستی می تواند مفید و تاثیرگذار باشد.

وی در مورد اولویت های همکاری با این خودروساز گفت: قرارداد فراوری اتصال هوشمند خودرو، ساخت تجهیزات برای تست خودرو در تصادفات و اثر تصادف روی ماشین و افراد، سبک سازی خودرو با آلیاژهای جدید، فراوری انژکتور، بومی سازی بخش های الکترونیکی خودرو، ساخت تجهیزاتی برای سبک شدن خودرو، فراوری خودروهای برقی و هیبریدی و اجزای آن، از جمله موضوعات این تفاهم نامه است که بر اساس اولویت ها به فراوری می رسند.

رئیس جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه این تجهیزات و دستگاه ها کاملاً بر اساس احتیاج خودروساز است، بیان نمود: برآوردهای اولیه ما این است که قیمت محصولات ما نسبت به نمونه چینی قابل رقابت است.

طیبی خاطر نشان کرد: در بحث سرمایه گذاری با شرکت خودروساز نیز صحبت هایی شده که یک شرکت دانش بنیان در دل این فراوریکننده خودرو تشکیل گردد و محققان جهاد هم برای خودروساز فراوری انحصاری داشته باشند.

وی تاکید نمود: اما ما در صدد هستیم که این دانش را در اختیار سایر خودروسازان نیز قرار دهیم.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه بعضی از این تجهیزات که قرار است به فراوری برسانیم، خارجی بودند، بیان نمود: حتی بعضی از دانش قراردادن این تجهیزات در خودرو هم خارجی است و بومی نبوده که در صدد هستیم همه را بر اساس تفاهمنامه بومی سازی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه خیلی از شرکت های فراوریکننده تکنولوژی 20 سال آینده خودشان را در نظر دارند، بیان نمود: در یک سری حوزه ها نباید در داخل فقط فراوری کنیم باید با شرکت های دیگر در سطح بین المللی رقابت کنیم؛ مشکل ما در کشور این است که مسئولان ما خصوصاً وزارت صنعت به صنعت مقیاس توجه نمی کند و ارز را در اختیار همه قرار می دهد.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد که ما هم مانند کشور چین باید مزیت خود را در فراوری انبوه قرار دهیم که این منجر به کاهش قیمت می گردد که به نوعی اقتصاد مقیاس است و برای پیشرفت احتیاج است.

طیبی با تاکید بر اینکه در صدد هستیم به ترتیب این تجهیزات را بومی سازی کنیم و دانش فراوری آنها را به دست آوریم، گفت: همچنین می توانیم بعد از اجرای این تفاهمنامه قطعات سایر خودروسازان را تامین کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "جزئیات همکاری محققان با خودروسازان داخلی، اولویت های بومی سازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات همکاری محققان با خودروسازان داخلی، اولویت های بومی سازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید