خارش کف دست نشانه چیست؟

به گزارش وبلاگ ساختمان، تهران (پانا) - برای این که از شر خارش کف دست خلاص شوید بهتر است هنگام کار حتما از دستکش با الیاف کتان بهره ببرید. از شست وشوی دست ها با آب خیلی سرد یا گرم پرهیز کنید زیرا سرما و گرمای زیاد، خشکی دست و در نتیجه خارش را به دنبال دارد. صابون ها و مواد شوینده بدون بو در اولویت هستند.

خارش کف دست نشانه چیست؟

به گزارش جام جم، درست است که علت اصلی خارش گهگاهی کف دست هنوز معین نیست اما بعضی عوامل طبیعی ممکن است علت ایجادنماینده آن باشند. شاید تعجب کنید اگر بشنوید اگزما که به همان التهاب پوستی اطلاق می گردد از اصلی ترین علل خارش کف دست محسوب می گردد. اگزما انواع مختلفی دارد که نوع شدید آن خود را با تاول و نوع متوسط آن را با خارش و ترک های پوستی نشان می دهد. بعضی دیگر از انواع اگزما به نام اگزمای دیشیدروتیک باعث ایجاد قرمزی، ترک و پوسته پوسته شدن پوست و ایجاد تاول های کوچک آب دار همراه با خارش در کف دست، کناره های انگشتان، انگشتان پا و کف پا بروز می نماید. این نوع اگزما اغلب با حساسیت های استرسی یا آلرژیک شروع می گردد و تاول های آن تا هفته ها ادامه دارد. استفاده از صابون های ملایم و مرطوب نماینده های باکیفیت بعد از حمام می تواند علائم اگزما را کاهش دهد.

در بعضی موارد متخصص از پماد یا کرم های استروئیدی برای کاهش تورم و درمان تاول ها استفاده می نماید. در این میان به خاطر داشته باشید که شست وشوی زیاد دست ها خود عاملی جدی برای شروع اگزما به شمار می رود؛ به طوری که در یک سال گذشته با توجه به شیوع کرونا در جهان، موارد ابتلا به اگزمای دست به دلیل شست وشوی زیاد دست ها و استفاده از مواد ضدعفونی نماینده تشدید شده است. برای حل این مشکل هر بار که دست هایتان را می شویید، سعی کنید از روغن های طبیعی برای کاهش خشکی دست بهره ببرید و آبی که با آن دست ها را می شویید باید ولرم باشد. اگر دست های بسیار خشکی دارید، می توانید شب ها پیش از خواب از پمادهای مشتق شده از مواد نفتی یا مرطوب نماینده ها استفاده نموده و دستکش نخی دست کنید و بخوابید.

پسوریازیس، عارضه پوستی شدید

خارش کف دست یا پا از علائم شایع پسوریازیس به شمار می رود که نوعی بیماری خودایمنی التهابی است. بیش از شش میلیون نفر در آمریکا از این بیماری رنج می برند. پسوریازیس زمانی ایجاد می گردد که سیستم ایمنی، سلول های پوستی را ویروس یا عفونتی دیگر در نظر می گیرد و در نتیجه با فراوری بیش از حد سلول های پوستی به این عارضه واکنش نشان می دهد. این بیماری اغلب ژنتیکی است اما به دلایلی مانند استرس، هوای سرد، قرار دریافت در معرض هورمون ها یا عفونت هایی چون استرپتوکوک گلو و مصرف داروهایی مانند لیتیوم و مسدودنماینده های بتا نیز ممکن است بروز کند. نوعی از پسوریازیس ممکن است تاول های کوچک سفیدرنگ و مناطق قرمزی را روی دست و پاهای زنان ایجاد کند که طی چند ماه یا چند سال احتمال عود آن وجود دارد. التهاب مفاصل از دیگر عوارض جانبی آن به شمار می رود. درمان های اولیه این بیماری پوستی با کرم های موضعی ملایم شروع شده و در موارد شدیدتر تجویز داروهای دیگر و نوردرمانی می تواند مؤثر باشد.

خارش، رهاورد خشکی پوست

در ماه های سرد زمستان، رطوبت محیط خارج از خانه به شدت کاهش می یابد و حرارت موجود در منازل هم باعث از بین رفتن رطوبت فضای داخل می گردد. این خشکی یکی از دلایل ترک خوردگی، خارش و حتی خونریزی پوست است. دماهای سردتر، پوست را به ویژه در ناحیه دست خشن می نماید و در این حالت بهترین دفاع از پوست در برابر سرما، استفاده از مرطوب نماینده های باکیفیت به طور روزانه است. برای جلوگیری از خارش کف دست ها در فصل سرما حتما پیش از قراردریافت در هوای خشک و سرد از روغن ها، پمادها و لوسیون ها و کرم با لایه ضخیم بهره ببرید که از نرم ماندن پوست دستتان مطمئن شوید. مرطوب نماینده ها را باید در روز پس از شست وشو و خشک کردن دست ها و شب ها هم پیش از خواب بهره ببرید و روی آن دستکش بپوشید. استفاده از یک رطوبت ساز که بتواند رطوبت را به فضای خشک خانه اضافه کند، راه چاره بسیار مناسبی برای کاهش خشکی و خارش پوست به ویژه دست هاست.

رفع کردن حساسیت مهم است

یکی از مواردی که باعث خارش کف دست ها می گردد، واکنش های حساسیتی به چیزهایی هستند که در تماس با آنها بوده یا لمس نموده اید. علائم این حساسیت ممکن است بلافاصله ظاهرشده یا ساعت ها بعد تظاهر نمایند که از این میان می توان به جوش، خشکی شدید پوست، کهیر، تاول و احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن اشاره نمود. معمولا پزشک برای درمان این حالت مصرف آنتی هیستامین ها یا کورتیکواستروئیدها را برای کاهش التهاب و خارش ایجادشده بر اثر واکنش حساسیت زا توصیه می نمایند. استفاده از بعضی فلزات مانند جواهرات، عطر و ادکلن، مواد ضدعفونی نماینده، صابون ها، ترکیبات ضدمیکروبی، گرد و غبار و آب حاوی مقادیر بالای کلر همگی جزو موادی هستند که قراردریافت در معرض آنها ممکن است باعث خارش کف دست گردد و واکنش های حساسیت زا ایجاد کند.

دیابت عامل خشکی پوست

خارش دست ها به دنبال خشک شدن پوست از علائم زودهنگام ابتلا به دیابت به شمار می رود و گاهی هم با خارش پاها همراه است. علائم شایع آن عبارتند از برآمدگی های کوچک و زرد که با هاله ای قرمز احاطه شده است. با کنترل دیابت، مشکل خارش کف دست و پا هم به خودی خود رفع می گردد.

اختلالات عصبی را جدی بگیرید

گاهی ایجاد بعضی آسیب های عصبی در دست ها به دنبال ابتلا به بعضی بیماری ها مانند دیابت، عامل خارش کف دست ها به شمار می رود. یکی دیگر از اختلالات عصبی که باعث خارش کف دست می گردد، سندرم کانال کارپال است که باعث درد، بی حسی و سوزن سوزن شدن و خارش کف دست شده و خود را با ناراحتی در کف دست ها نشان می دهد.

با این خارش چه کنیم؟

خارش کف دست بسیار آزاردهنده است و می تواند در زندگی فرد اختلال ایجاد کند. در بسیاری از موارد، درمان مشکل زمینه ای مانند مواردی که گفته شد به کاهش و از بین رفتن خارش کف دست یاری می نماید اما گاهی باید راه چارهی دیگر برای این مشکل انجام داد. یکی از این راه ها، قراردادن پارچه ای مرطوب روی کف دست یا کمپرس سرد است. انجام 10 تا 15 دقیقه ای این کار خارش را تسکین می دهد. همان طور که گفتیم، استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی، قرمزی و خارش کف دست را تخفیف می دهد. البته این داروها را تنها با تجویز و نظر پزشک معالج مصرف کنید. برای مثال استفاده مداوم از کرم های استروئیدی باعث نازک شدن پوست می گردد.

مراقب این نبایدها باشید

برای این که از شر خارش کف دست خلاص شوید بهتر است هنگام کار حتما از دستکش با الیاف کتان بهره ببرید. از شست وشوی دست ها با آب خیلی سرد یا گرم پرهیز کنید زیرا سرما و گرمای زیاد، خشکی دست و در نتیجه خارش را به دنبال دارد. صابون ها و مواد شوینده بدون بو در اولویت هستند. هر زمان که احساس کردید دست هایتان خشک شده ، آنها را با مرطوب نماینده بپوشانید تا مانند محافظ برای پوست شما عمل کند. در این روزهای همه گیری کووید-19 تا حد امکان از مصرف ژل های ضدعفونی نماینده دست خودداری کنید. این مواد حاوی الکل بالایی بوده و دست ها را به شدت خشک می نماید.

منبع: خبرگزاری پانا

به "خارش کف دست نشانه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خارش کف دست نشانه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید