خطر بروز قله نو اُمیکرون با گونه BA.2 ، محدودیت ها را رها نکنید

به گزارش وبلاگ ساختمان، یک اپیدمیولوژیست با بیان اینکه از قله پیک ششم با سویه اُمیکرون از نظر بستری و مرگ گذر کردیم، اما از نظر مرگ ومیر تاخیر داریم و طی یکی - دو هفته دیگر از قله عبور می کنیم، گفت: انتظار داریم که تعداد مرگ ها طی یک هفته دیگر کاهش یابد.

خطر بروز قله نو اُمیکرون با گونه BA.2 ، محدودیت ها را رها نکنید

دکتر مسعود یونسیان در گفت وگو با وبلاگ ساختمان، درباره شرایط کرونا در کشور، گفت: دلیل اینکه تعداد زیادی از شهرهای قرمز از شرایط قرمز کرونایی سریعا خارج شدند، پدیده و ویژگی خود این ویروس است. به طوری که در سایر منطقه ها جهان هم سرعت افزایش موارد با اُمیکرون و بعد هم پایین آمدن موارد بیش از دلتا بود. همیشه هم اعلام نموده بودیم که امیدواریم سرعت ابتلا همانطور که به سرعت بالا می رود، به سرعت هم کاهش یابد. بنابراین این اتفاق ناشی از رفتار ویروس کرونا با سویه اُمیکرون است.

ساب واریانت اُمیکرون با سرایت پذیری بیشتر

وی اضافه نمود: در حال حاضر فرایند بستری و ابتلای ناشی از اُمیکرون در کشور رو به کاهش است، اما نکته مهم این است که فعلا اطلاعات کافی نداریم. بعضی کشورها ساب واریانتی با عنوان BA.2 که به خانواده اُمیکرون تعلق دارد، را گزارش نموده اند. خود اُمیکرون چندین زیرگروه دارد که یکی از آن ها BA.2 است که در بعضی کشورها مشاهده شده است.

یونسیان ادامه داد: گفته می گردد که سرایت پذیری ساب واریانت BA.2 مقداری بیش از خود اُمیکرون است و بعضی کشورها نگرانند؛ چراکه ممکن است مجددا یک قله کوچکتری را تجربه نمایند. نمی دانیم اکنون شرایط این ساب واریانت در کشور چگونه است و آیا در کشورمان شیوع پیدا نموده است یا خیر. ساب واریانت BA.2 در بعضی کشورهای اروپایی جایگزین ویروس قبلی شده است، اما در آمریکا شیوع آن تا چهار الی پنج درصد رسید و سپس متوقف شد.

خطر بروز یک قله دیگر در پیک ششم؛ محدودیت ها را رها نکنیم

وی تاکید نمود: اگر ما رفتارمان را به طور ناگهانی تغییر داده و محدودیت ها را رها کنیم و در عین حال گونه BA.2 در کشور شایع گردد، ممکن است، مجددا یک قله دیگری داشته باشیم، اما احتمالش زیاد نیست.

گزارش مواردی از ابتلا به BA.2 در کشور

یونسیان گفت: در حال حاضر تعداد معدودی مبتلا به ساب واریانت BA.2 در کشور گزارش شده است، اما اینکه چه نسبتی از مبتلایان به این گونه مبتلا شدند و آیا سرعت آن رو به افزایش است یا خیر، هنوز اطلاعات کافی نداریم، اما مواردی از ابتلا به این گونه در کشور داشته ایم.

یونسیان با بیان اینکه از قله پیک ششم از نظر بستری و مرگ گذر کردیم، اما از نظر مرگ ومیر تاخیر داریم و طی یکی دو هفته دیگر از قله آن عبور می کنیم، گفت: انتظار داریم که تعداد مرگ ها طی یک هفته دیگر کاهش یابد.

چند توصیه نوروزی

وی با اشاره به نزدیکی تعطیلات نوروز 1401، گفت: به نظر من مهمترین موضوع در تعطیلات نوروز و سفرهای نوروزی این است که اجازه استفاده از خودروها و وسایل حمل و نقل عمومی برون شهری فقط به افرادی که واکسن تزریق نموده اند یا تست منفی دارند، داده گردد. سازمان های ناظر باید نظارت کافی در این زمینه داشته باشند. اگر این اتفاق رخ دهد، اقدامات آسان تر می گردد. البته واکسن راهکار ضروری است، اما کافی نیست و باید پروتکل ها هم رعایت شوند. امیدواریم که عید آرامی را با این اقدامات داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "خطر بروز قله نو اُمیکرون با گونه BA.2 ، محدودیت ها را رها نکنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر بروز قله نو اُمیکرون با گونه BA.2 ، محدودیت ها را رها نکنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید