دورهمی آنلاین بازی های برتر ایرانی
به گزارش وبلاگ ساختمان، جشنواره منتقدان بازی های ویدئویی یا ویگما، کوشش منتقدان، خبرنگاران و فعالان رسانه ای بازی کشور برای برگزاری رویدادی با استاندارد و قالبی جهانی است. این قشر از فعالان بازی ایران، از ابتدای شکل گیری جشنواره های بازی کشور در آنها نقش داشته اند؛ اما با این حال پررنگ بودن نقش دیگر اقشار و بی توجهی نهادها به خبرنگاران بازی سبب شد پس از سال ها ویگما شکل بگیرد.
ویگما با همکاری مستقیم هشت رسانه بازی به عنوان تیم برگزاری و هشت رسانه بازی و عمومی به عنوان حامیان رسانه ای، اولین دوره خود را شروع کرد.
همچنین بنیاد ملی بازی های رایانه ای به عنوان مشارکت نماینده در امور اجرا، تیم برگزاری را همراهی کرد.
علی فخار، دبیری جشنواره را به عهده داشت و تیم اجرایی ده نفره آن، هسته مرکزی ویگما را تشکیل دادند.
سفری پر فراز و نشیب
پیش از این تاریخ 15 اسفند 98 و محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای برگزاری اولین دوره ویگما در نظر گرفته شده بود.
قرار بود رویداد یک روز تمام در جریان باشد و حاضران در سخنرانی ها و پنل های گفت وگوی فعالان بازی های ویدئویی کشور شرکت نمایند. با همه گیری ویروس کرونا و به دنبال آن تعطیلی رویدادهای مشابه، تیم برگزاری تاریخ دیگری برای ویگما 2020 در بهار امسال در نظر گرفت.
با این حال و با گذر زمان معین شد بخت چندان با تیم برگزاری یار نیست و شورای برگزاری ویگما، تصمیم به برگزاری آنلاین رویداد گرفت. تصمیمی که سبب شد پنل های رویداد، جای خود را به سخنرانی های بیشتر بدهد و البته ساختار اختتامیه نیز به کل تغییر کند.
سرانجام روز آدینه، 9 خرداد، رویداد به میزبانی بستر اینترنتی آپارات برگزار و تماشای اختتامیه نیز به صورت رایگان برای علاقه مندان میسر شد.
به این ترتیب، ویگما متفاوت از آنچه در ابتدا در نظر گرفته شده بود، اولین دوره خود را پشت سر گذاشت. در جریان رویداد، سخنرانی هایی با موضوع اکوسیستم بازی سازی کشور ارائه شد.
از مدیریت بحران روابط عمومی (که این روزها بیش از هر چیزی به آن نیاز داریم!) گرفته تا چند و چون ارائه بازی به ناشران عظیم.
طه رسولی، علی فخار، محمد زهتابی، حامد نصیری و امین شهیدی از جمله سخنرانان رویداد بودند. علاوه بر این، آرش عیاری اجرای اختتامیه ویگمای امسال را بر عهده داشت.
فرزندان مورتا، فاتح اولین دوره
منتقدان بازی های ویدئویی کشور در کنار قرار دادن موقعیتی برای بازی سازانی که تمایل به دیده شدن آثارشان داشتند، خود به انتخاب و گزینش آثار مورد نظرشان پرداختند. پیرو همین رویکرد، عناوینی انتخاب شدند که در طول این ماه ها، بیشترین تاثیر را از دید هیات داوران ویگما در اکوسیستم بازی سازی کشور از خود به جا گذاشتند.
در بخش خلاقانه ترین بازی، رقابت بین زیرزمین خانه مافیایی، سایه هیچ، شاه سارق و آن سوی باران بود. جایی که فانوس توانست جایزه دیگری به ویترین افتخارات خود و آن سوی باران اضافه کند.
رقابت برای مورد انتظارترین بازی سال 99، بین قصه رونین، قصه بیستون و به دور مریخ 2 شکل گرفت و هیات داوران، ساخته بلک کیوب گیمز یعنی قصه بیستون را با تندیس ویژه ویگما بدرقه کردند. در بخش بهترین صدا و موسیقی، درخشش های ساخته تیم فن افزار یعنی فرزندان مورتا شروع شد.
فرزندان مورتا علاوه بر این جایزه، سه جایزه دیگر را هم به خانه برد که مهم ترین آنها بهترین بازی سال ویگما بود.
بهترین روایت و داستان و بهترین طراحی بازی، دیگر بخش هایی بودند که فرزندان مورتا در آنها پیروز به کسب جایزه شد.
در ادامه بهترین کارگردانی هنری به سایه هیچ رسید و عنوان پسرخوانده، ساخته استودیو پاییزان با وجود رقبای قدرتمندی چون پرسیتی، ارباب جنگ و کوییز آو کینگز به عنوان بهترین بازی در جریان انتخاب شد.
ویگما در شرایطی به کار خود سرانجام داد که بسیاری از همین حالا منتظر برگزاری دومین دوره آن هستند. رویدادی که اگر به وقوع بپیوندد، قطعا با شکل و شمایلی متفاوت با آنچه در خرداد 99 دیدیم میزبان دوستداران خود خواهد بود.
امیر گلخانی - روزنامه نگار و منتقد بازی / ضمیمه کلیک روزنامه وبلاگ ساختمان
منبع: جام جم آنلاین