رشد 33 درصدی بودجه پارکهای علم و فناوری در لایحه جدید ، پیگیر اصلاح بودجه هستیم

به گزارش وبلاگ ساختمان، مدیر دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم گفت: امسال بودجه پارک ها 33 درصد رشد پیدا کرده که کمتر از انتظار ماست، به هر حال پیگیر هستیم تا اصلاحاتی در بودجه پارک ها انجام شود.

رشد 33 درصدی بودجه پارکهای علم و فناوری در لایحه جدید ، پیگیر اصلاح بودجه هستیم

به گزارش گروه فناوری وبلاگ ساختمان، مهدی کشمیری مدیر دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم در نشست خبری که امروز 18 آذر ماه به مناسبت هفته پژوهش به صورت مجازی برگزار شد؛ گفت: سال گذشته غیر از نمایشگاه دستاوردها، دو برنامه داشتیم؛ یکی از برنامه ها یارانه تجاری سازی بود و دیگری فناور برتر که با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

وی افزود: در برنامه یارانه تجاری سازی بنا بر این است که اگر در نمایشگاه عرضه کنندگان فناوری با سرمایه گذاران به توافق برسند، یارانه ای از سوی وزارت علوم به آن ها تعلق می گیرد. در سال 98، 300 توافقنامه به مبلغ 500 میلیارد تومان انجام شد از این تعداد 114 تفاهم نامه تبدیل به قرارداد به مبلغ 170 میلیارد تومان شدند و از این تعداد 66 مورد برای پرداخت یارانه تجاری انتخاب شدند.

مدیر دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم ادامه داد: سال گذشته این یارانه از سوی وزارت علوم پرداخت شد، اما امسال معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در پرداخت این یارانه با ما همکاری خواهد داشت.

کشمیری ادامه داد: سال گذشته در طرح فناور برتر 6 فناور انتخاب شدند و به هر کدام 75 میلیون تومان گرنت تعلق گرفت که جمعا 450 میلیون تومان شد. امسال نیز همین حمایت را از فناوران برتر خواهیم داشت و این مبلغ حمایتی گرنتی است که در توسعه محصولات جدید باید استفاده شود.

وی ادامه داد: امسال طرح جدیدی تحت عنوان هم سرمایه گذاری با صندوق نوآوری و شکوفایی پیش می بریم که اگر برای یک فناوری سرمایه گذار جذب شد، تا 4 برابر سرمایه سرمایه گذاران منابع مالی تعلق خواهد گرفت. در همین زمینه تا به امروز 35 طرح برای ما ارسال شده که 10 طرح به صورت جدی در حال بررسی است و حدود سه طرح تا هفته آینده در مرحله توافقنامه با سرمایه گذار قرار خواهد گرفت.

کشمیری درباره شرایط بودجه پارک های علم و فناوری در لایحه بودجه 1400 گفت: بودجه پارک ها یک بحث جدی است و ما مشکلاتی در این خصوص داریم. بر اساس پیگیری هایی که داشتیم اواخر سال 97 اتفاق خوبی در بودجه پارک ها افتاد، اما خلاء هایی همچنان وجود دارد.

وی افزود: امسال بودجه پارک ها 33 درصد رشد پیدا کرده و این عدد کمتر از آن چیزی است که ما انتظار داشتیم. به هر حال پیگیر هستیم تا اصلاحاتی در بودجه پارک ها انجام شود البته در بودجه پارک ها ردیف جدیدی باز شده تحت عنوان زیرساخت های پارک های علم و فناوری که اتفاق مثبتی است.

مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: این انتقاد به کل مجموعه اجرایی کشور وارد است و منابعی که این حوزه به آن نیاز دارند، به اندازه کافی پیش بینی نشده است.

کشمیری در پاسخ به این سؤال که بودجه برخی پارک های علم و فناوری در لایحه بسیار پایین دیده شده است، گفت: بودجه تعدادی از پارک ها در لایحه آنطور که باید باشد، تعیین نشده مانند بودجه پارک علم و فناوری البرز که باید اصلاح شود. ما امیدواریم این اعداد در سازمان برنامه و بودجه یا در مجلس اصلاح شوند.

وی در انتها بیان کرد: نقش وزارت علوم در نهایی کردن اعداد خیلی پررنگ نیست و با توجه به امکانات کشور و معیار هایی که در توزیع منابع وجود دارد، چنین اتفاقی رخ می دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "رشد 33 درصدی بودجه پارکهای علم و فناوری در لایحه جدید ، پیگیر اصلاح بودجه هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 33 درصدی بودجه پارکهای علم و فناوری در لایحه جدید ، پیگیر اصلاح بودجه هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید