شرایط معافیت مالیاتی فعالان صنایع دستی باید کاملا معین گردد

به گزارش وبلاگ ساختمان، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، شرایط معافیت مالیاتی فعالان صنایع دستی باید کاملا معین گردد.

شرایط معافیت مالیاتی فعالان صنایع دستی باید کاملا معین گردد

داستان چیست؟

حجت الله مرادخانی، پژوهشگر صنایع خلاق و مدرس دانشگاه درباره خاتمه قانون معافیت مالیاتی هنرمندان صنایع دستی اظهار کرد: روی وبسایت وزارت میراث فرهنگی منتشر شد که از قول آقای مونسان این جمله مطرح شد که تولیدکنندگان صنایع دستی از پرداخت مالیات معاف شده اند. اعلام این خبر نیز به جلسه کمسیون مالی هیات دولت ارجاع داده شد که براساس آن معافیت ماده 142 قانون مالیاتهای مستقیم به قوت خودش باقی بماند.

او ادامه داد: در این میان با توجه به پیشینه پیشنهاد لغو معافیت مالیات حوزه صنایع دستی، در این مصاحبه چند تعارض سوال برانگیز وجود دارد. آقای وزیر در بخشی از مصاحبه خود عنوان نمود که در جلسه ای که معاون صنایع دستی با معاون مالی وزارت امور اقتصاد داشته، ما اعتراض کردیم و قرار شد که در پیش نویس مورد نظر، معافیت مالیاتی ماده 142 به قوت خودش باقی بماند و به همین منظور سازمان امور مالیاتی متن پیشنویس خود را برای اشخاص حقیقی تا سقف 200 میلیون تومان درآمد سالیانه اصلاح کند.

این کارشناس صنایع دستی توضیح داد: این در حالی است که براساس ماده 142، کارگاه های فرش دستباف و صنایع دستی و شرکتهای تعاونی و اتحادیه های مربوط به آنها از پرداخت مالیات معاف هستند؛ در واقع کلیه کارگاه های حقیقی و حقوقی. اما آقای وزیر این موضوع را فقط برای اشخاص حقیقی مطرح نموده اند. بر این اساس همه شرکتهای تعاونی و اتحادیه ها مشمول پرداخت مالیات می شوند و همچنین کارگاههایی که درآمد سالیانه آنها از 200 میلیون تومان بیشتر است نیز موظف به پرداخت مالیات هستند. البته باید این احتمال را هم در نظر داشت که ممکن است رسانه اشتباه نموده باشد یا اینکه اینگونه تصمیم گرفته شده که صرفا بخشی از حقیقت که خوب است مطرح گردد و بخشهای دیگر مسکوت بماند.

مرادخانی اظهار داشت: باید این نکته را در نظر داشت که این معافیت تا سقف 200 میلیون تومان خبر جدید نیست و آقای مونسان در تاریخ 7 اردیبهشت سال جاری نیز این جمله را مطرح نموده بود، چرا این خبر باید دوباره مطرح گردد؟ آن هم در شرایطی که آخرین جلسه کمسیون مالی با موضوع اصلاح قانون معافیت مالیاتی براساس آنچه روی سایت هیات دولت منتشر شد، 27 مرداد بوده است.

او اظهار کرد: در این میان یا ماده 142 به جای خود باقی است و طبق آن همه مجموعه های حقیقی و حقوقی مشمول معافیت مالیاتی هستند یا اینکه محتوای آن با سقف درآمد تا 200 میلیون تومان برای کارگاه های حقیقی جابه جا شده است. امیدوارم هرچه زودتر نسبت به روشن سازی افکار عمومی در این زمنیه شرح مشخصی ارائه داده گردد تا تکلیف روشن گردد.

مرادخانی یادآور شد: به هر حال اگر جریان سقف معافیت مالیاتی تا درآمد سالیانه 200 میلیون تومان درست باشد، مسیری باز می گردد که حال صنایع دستی را بدتر می نماید، این درحالی است که عرصه های فرهنگی به دلایلی همچون ظرفیت بالای اشتغالزایی در هه جای جهان مورد حمایت دولتها هستند.

این کارشناس صنایع دستی در بخش پایانی صحبت های خود توضیح داد: کاش به جای این نشستها برای شرایط بد صنایع دستی در این روزهای کرونایی تدبیری اندیشیده می شد. به عنوان مثال، در این مدت می توانستیم با استفاده از بستر فضای مجازی، گامهای موثری برای معرفی و فروش صنایع دستی برداریم یا اینکه کاش شرح داده می شد که چرا بعد از سه سال هنوز آیین نامه های اجرایی قانون حمایت استادکاران صنایع دستی که سال 96 مصوب شده و قرار بود ظرف 6 ماه ابلاغ گردد، هنوز به نتیجه نرسیده است.

منبع: همگردی

به "شرایط معافیت مالیاتی فعالان صنایع دستی باید کاملا معین گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط معافیت مالیاتی فعالان صنایع دستی باید کاملا معین گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید