علل ناراحتی معده

به گزارش وبلاگ ساختمان، ناراحتی معده مسئله ای متداول در ارتباط با دستگاه گوارش است. به جهت درمان مناسب این اختلال، اهمیت دارد که از علل بوجود آورنده آن اطلاع یابید. در این مقاله، سعی نموده ایم که این عارضه را مورد آنالیز قرار دهیم.

علل ناراحتی معده

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

ناراحتی معده مسئله ای متداول در ارتباط با دستگاه گوارش است. به جهت درمان مناسب این اختلال، اهمیت دارد که از علل بوجود آورنده آن اطلاع یابید. در این مقاله، سعی نموده ایم که این عارضه را مورد آنالیز قرار دهیم.

عارضه ناراحتی معده می تواند به طرق بسیاری شرح داده شود. این شرایط می تواند اجابت مزاج آبکی مکرر همراه با درد در ناحیه شکم، استفراغ، نفخ شکم و غیره باشد. گاهی اوقات، بیماران از احساس پری معده همراه با تهوع خفیف تا شدید شکایت دارند. و یا، بعلاوه می تواند در قالب ترش کردن باشد که منجر به سوزش سر دل می شود. معمولا، علت اصلی ناراحتی گاه و بیگاه معده، عادات غذایی اشتباه و یا نامنظم است. با این حال، هنگامی که این شرایط به طور مکرر رخ داد، علت زمینه ای آن می تواند چیزی بسیار جدی تر باشد.

علل ناراحتی معده

ناراحتی خفیف معده پس از صرف غذای سنگین، جای هیچ نگرانی ندارد. این حالت به خصوص هنگامی اتفاق می افتد که فرد مواد غذایی سرخ شده و یا تند و ادویه ای می خورد. چنانچه غذای خود را به سرعت میل کنید هم ممکن است دچار این عارضه شوید. این ناراحتی به هیچ اسم جدی نبوده و هنگامی که به معده زمان کافی برای انجام فرایند هضم داده شود، ناراحتی معده هم رفع خواهد شد.

ناراحتی معده همراه با اسهال و استفراغ علائم مسمومیت غذایی یا عفونت ویروسی می باشند. اگر اسهال به کرات رخ دهد و یا برای مدت زمان طولانی باقی بماند، در این صورت می تواند به عفونت انگلی سندرم روده تحریک پذیر، یا کولون اسپاستیک ارتباط داشته باشد. هنگامی که این ناراحتی موجب بروز سوزش سر دل مداوم شود، احتمالاً علت آن بیماری ریفلاکس یا بازگشت اسید معده است.

در واقع فرد ممکن است به علت داشتن آلرژی غذایی، دچار ناراحتی معده شود. فرض کنید، فردی نسبت به گندم حساسیت داشته باشد. هر زمان که مواد غذایی حاوی آرد گندم مصرف کند، بدن آن را به اسم یک ماده مضر وارد شده به دستگاه گوارش شناسایی می نماید. در نتیجه، آنتی بادی هایی را ترشح نموده و موجب ناراحتی معده می شود. بعضی افراد پس از مصرف بعضی داروها، دچار این مشکل معده می شوند. به اسم مثال، NSAIDs (داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی) که جهت تسکین درد مورد استفاده قرار می گیرند، هنگامی که برای مدت طولانی مصرف شوند، ممکن است موجب ناراحتی معده گردند.

غیر از مواد غذایی، نوشیدنی ها، و داروها، بعضی از شرایط پزشکی جدی هم وجود دارند که می توانند مسئول ناراحتی مزمن معده باشند. این بیماری ها، زخم معده، بیماری های دستگاه گوارش، التهاب کیسه صفرا (کولِسیستیت (cholecystitis))، التهاب در پوشش معده (یا التهاب معده)، پانکراتیت، آپاندیسیت، بیماری کرون، و ایسکمی قلبی یا عرضه ناکافی اکسیژن به قلب را شامل می شوند.

درمان های خانگی ناراحتی معده

در طول ناراحتی معده، عمدتاً به علت داشتن حالت تهوع، تمایلی به خوردن نخواهید داشت. در چنین شرایطی، به منظور رهایی یافتن از ناراحتی، نوشیدن یک فنجان چای نعناع تقریباً بلافاصله موجب تسکین می شود. برترین بخش این چای گیاهی این است که هیچ گونه عوارض جانبی برای بدن شما ایجاد نمی نماید. این چای را می توان زنان بارداری که دچار ناراحتی معده شده اند، مصرف کنند.

زنجبیل به اسم یکی از مؤثرترین راه های درمانی این مشکل در نظر گرفته می شود. آن را می توان به اشکال مختلف مصرف کرد. به اسم مثال، می توانید زنجبیل را به وعده های غذایی خود افزوده، می توانید چای زنجبیل تهیه نموده و یا به راحتی می توانید تکه کوچکی از آب نبات یا نبات زنجبیلی را بجوید. چای زنجبیل بعلاوه به تسکین حالت تهوع بسیار یاری می نماید.

جوش شیرین دارای اثر شفا بخشی فوری بر روی معده است. بایستی محلولی را با مخلوط یک قاشق مرباخوری جوش شیرن در یک فنجان آب گرم تهیه کنید. این محلول را نوشیده و در عرض 15 دقیقه نتایج آن آشکار خواهد شد. در صورت لزوم، می توانید پس از 2 تا 3 ساعت می توانید یک مرتبه دیگر از آن بنوشید.

به هنگام داشتن ناراحتی معده، چه بخورید؟

هنگامی که دچار یک اختلال گوارشی شده اید، بایستی مراقب آنچه می خورید و آنچه نمی خورید، باشید. در صورتی که پس از خوردن دچار ناراحتی معده می شوید، آنگاه بایستی مدتی از مصرف هرگونه ماده غذایی جامد خودداری کنید. پس از آن، هنگامی که آغاز به مصرف مواد غذایی جامد می کنید، برنج برترین گزینه در دسترس خواهد بود. به این علت که به راحتی هضم می شود و بعلاوه معده شما را پر نگاه خواهد داشت. برای علل مشابه، کراکر (بیسکویت بی شکر) برای افرادی که دچار ناراحتی معده شده اند، مفید می باشد. با این حال، در این شرایط بایستی کراکرهایی را مصرف نمایید که سدیم کمتری داشته و حاوی چربی های ناسالم نباشند.

در چنین شرایطی بایستی موز مصرف کنید. این میوه اسید معده را خنثی ساخته و اسهال را رفع می سازد. موز دارای تأثیر تسکین دهندگی بر روی دیواره معده بوده، و در آن واحد مواد مغذی فراوانی را برای بدن شما تأمین می سازد. به علت آنکه هضم آن آسان است، می توان با خیال راحت به نوزادانی داد که دچار ناراحتی معده شده اند. چند ماده غذایی وجود دارند که بایستی به شدت از خوردن آنها اجتناب کرد. این مواد غذایی، محصولات لبنی، آجیل، مرکبات، شکلات، کافئین و غذاهای تند را شامل می شوند.

به طور کلی، ناراحتی معده یک مشکل گوارشی خفیف بوده و می توان آن را با اعمال چند محدودیت رژیم غذایی و داروهای خانگی درمان کرد. با این حال، اگر نشانه های خطرناکی مانند اثر خون در مدفوع یا استفراغ، مدفوع سیاه، خستگی، از دست دادن وزن، و غیره وجود داشته باشد، در این صورت به احتمال زیاد یک مسئله جدی بوده که بایستی بلافاصله به وسیله یک پزشک درمان شود.

منبع: راسخون

به "علل ناراحتی معده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل ناراحتی معده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید