نرخ شیوع هپاتیت در میان اهداکنندگان خون

به گزارش وبلاگ ساختمان، میزان شیوع هپاتیت در جمعیت اهداکنندگان خون با فرهنگسازی، آموزش و ارتقای فرآیند های انتخاب اهداکننده و اجرای برنامه خودحذفی محرمانه و حذف خون جایگزین 10 برابر کمتر از جمعیت عمومی کشور است.

نرخ شیوع هپاتیت در میان اهداکنندگان خون

به گزارش وبلاگ ساختمان ، سخنگوی سازمان انتقال خون به مناسبت روز دنیای هپاتیت مصادف با 7 مرداد ماه جاری، خاطرنشان کرد: در منطقه مدیترانه شرقی و آسیای میانه، کشور ما با برخورداری از بهترین شاخص های سلامت خون و کمترین میزان شیوع عفونت های منتقله از خون از جمله هپاتیت B و C و با افزایش شاخص اهدانمایندگان مستمر خون، استفاده از کیت های غربالگری استاندارد، بهره گیری از سیستم اتوماسیون، اجرای روش های بهینه فراوری در مراکز انتقال خون سراسر کشور سرآمد این کشورها است.

بشیر حاجی بیگی اضافه نمود: نرخ شیوع هپاتیت B و C در میان اهدانمایندگان خون در ایران پایین ترین نرخ در منطقه مدیترانه شرقی(EMRO) است و به ترتیب در هپاتیت B حدود 36 نفر در صد هزار و در هپاتیت C تعداد 16 نفر در صد هزار اهدا نماینده خون است. این در حالی است که نرخ هپاتیت B و C در میان اهدانمایندگان در بعضی از کشورهای منطقه به ترتیب در حدود 5 و 3 درصد است.

مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان انتقال خون، ایران را جزو شش کشور منطقه مدیترانه شرقی دانست که غربالگری هپاتیت B را بر روی تمامی خون های اهدایی انجام می دهد.

وی تاکید نمود: سازمان انتقال خون ایران، برنامه ریشه کنی هپاتیت C را در بین اهدانمایندگان خون در پیش گرفته و به دنبال رسیدن به خطر صفر هپاتیت B در سال های آینده است و باید به روزی برسیم که مطمئن باشیم هیچ رخداد هپاتیت B و C متعاقب تزریق خون در کشور بروز نمی کند.

حاجی بیگی با اشاره به وجود دو میلیون نفر مبتلا به ویروس هپاتیت B مزمن و کمتر از 300 هزار نفر مبتلا به هپاتیت C مزمن در کشور گفت: در حال حاضر با توجه به واکسیناسیون نوزادان علیه هپاتیت B ، آمار هپاتیت B رو به کاهش است و این شیب کاهشی، آرامش اطمینان بخشی را برای عزیزان مصرف نماینده خون و فرآورده های آن در کشور به دنبال دارد.

وی تاکید نمود: خون هایی که از نظر هپاتیت و HIV در مراکز انتقال خون شناسایی می شوند از چرخه انتقال خون خارج می گردد.

حاجی بیگی با اشاره به وجود 290 میلیون نفر مبتلا به هپاتیت که حتی از بیماری خود اطلاع ندارند گفت: در روز دنیای هپاتیت، از مردم سراسر دنیا خواسته شده است که آگاهی های عمومی در این راستا ارتقا دهند تا بتوانند این میلیون ها نفر را شناسایی نمایند.

وی اضافه نمود: به همین منظور شعارروز دنیای سال جاری پیدا کردن میلیون ها گم شده find the missing millions است.

با انجام واکسیناسیون هپاتیت بی(HBV) در کشور توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 1372و رعایت اصول خود مراقبتی در اهدانمایندگان مستمر خون در کشور گام مهمی در جهت افزایش ضریب امنیت و سلامت خون در جامعه و اهدا نمایندگان خون برداشته شده است.

مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان انتقال خون ابراز امیدواری کرد که با اجرای طرح واکسیناسیون هپاتیت B در میان اهدا نمایندگان مستمر خون در کشور که با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شد، میزان شیوع هپاتیت بی (HBV) در بین اهدانمایندگان مستمر خون در کشور تا سال 1400 به صفر برسد.

وی علت شیب کاهشی در میزان شیوع هپاتیت B در میان جمعیت اهدا نمایندگان خون، انتخاب اهدا نمایندگان سالم توسط مراکز انتقال خون و حضور اهدانمایندگان مستمر خون دانست.

هم اکنون خون مصرفی در کشور با توجه به حضور اهدانمایندگان مستمر خون در مراکز انتقال خون جزو سالم ترین خون ها در دنیاست و ضریب امنیت و سلامت خون در ایران بسیار بالاست.

منبع: جام جم آنلاین

به "نرخ شیوع هپاتیت در میان اهداکنندگان خون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرخ شیوع هپاتیت در میان اهداکنندگان خون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید