پرازوسین ، ترازوسین Perazosin

به گزارش وبلاگ ساختمان، این داروی ضد فشار خون که جزء داروهای گروه آلفا بلوکر می باشد برای درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرد. دارو به وسیله آرامش بخشیدن به عضلات دیواره رگهای خونی موجب باز شدن رگها و تسهیل در امر جریان خون شده و بدین ترتیب اندازه فشار خون را پایین می آورد. در ضمنً برای درمان حبس ادرار که در نتیجه بزرگ شدن غده پروستات ایجاد می شود هم مؤثر است. این دارو به وسیله آرامش بخشیدن به عضلات دیواره رحم موجب تسهیل در امر ادرار می شود.

پرازوسین ، ترازوسین Perazosin

پرازوسین / ترازوسین Perazosin

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی : Hytrin BPH - Hytrin

دسته دارویی : داروی ضد فشار خون و داروی درمان بیماری های ادراری

میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : نسبتاً زیاد

میزان وابستگی و اعتیاد به دارو : کم

نیاز به نسخه پزشک : بلی

قابل استفاده برای عموم : بلی

موارد استعمال دارو

این داروی ضد فشار خون که جزء داروهای گروه آلفا بلوکر می باشد برای درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرد. دارو به وسیله آرامش بخشیدن به عضلات دیواره رگهای خونی موجب باز شدن رگها و تسهیل در امر جریان خون شده و بدین ترتیب میزان فشار خون را پایین می آورد. در ضمنً برای درمان حبس ادرار که در نتیجه بزرگ شدن غده پروستات ایجاد می شود هم مؤثر است. این دارو به وسیله آرامش بخشیدن به عضلات دیواره رحم موجب تسهیل در امر ادرار می شود.

اشکال دارو : قرص

زمان مصرف دارو : یک بار در روز.

میزان دوز مجاز مصرفی دارو : درمان فشار خون (ابتدای درمان 1 میلی گرم در روز هنگام خواب سپس بعد از 7 روز در صورت لزوم این میزان 2 برابر می شود.) درمان حبس ادرار (ابتدای درمان 1 میلی گرم سپس بعد از 1 یا 2 هفته در صورت لزوم این میزان 2 برابر شود)

چگونگی تأثیر دارو: اثرات این دارو در درمان فشار خون ظرف 3 ساعت و اثرات کامل و مفید دارو در درمان حبس ادرار ظرف 4 تا 6 هفته پس از آغاز درمان با دارو ظاهر می شوند. در ضمنً این اثرات مدت 24 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو در بدن دوام خواهند داشت.

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس بچه ها نگهداری شود.

چگونگی قطع مصرف دارو : مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید زیرا قطع ناگهانی مصرف این دارو ممکن است ممکن است به بالا رفتن میزان فشار خون منجر شود.

عوارض جانبی مصرف دارو :

عوارض معمول مصرف این دارو عبارتند از سردرد، سرگیجه و حالت غش بخصوص در هنگام سرپا ایستادن. از دیگر عوارض مصرف این دارو می توان به ارتعاش بدن، تهوع، خواب آلودگی ، خشکی بینی، اختلال در بینایی و تورم زانوها اشاره کرد. در صورت بروز این عوارض تحت مراقبت قرار بگیرید.

مصرف دارو برای زنان حامله : چون مفید بودن این دارو برای مصرف در دوران حاملگی به اثبات نرسیده است لذا بهتراست با پزشک مشورت شود.

مصرف دارو برای زنان شیرده : چون مفید بودن دارو برای اینگونه زنان ثابت نشده است لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.

مصرف دارو برای بچه ها و اطفال : مجاز نمی باشد. و توصیه نمی شود.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : اشکالی ندارد.

مصرف در افراد بالای 60 سال : چون این دارو می تواند موجب سرگیجه، پریشانی حواس و خواب آلودگی شود لذا کلیه رانندگان و افرادی که کارهای پرمخاطره انجام می دهند باید هنگام مصرف این دارو از فعالیت های مربوطه دست بکشند.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون

به "پرازوسین ، ترازوسین Perazosin" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرازوسین ، ترازوسین Perazosin"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید