10 استاندارد بین المللی نانو به سرپرستی ایران تدوین شد

به گزارش وبلاگ ساختمان به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، با ورود فناوری های نوین و نوظهور یکی از دغدغه های ایجاد شده تدوین استانداردهایی است که در فراوری محصول و ارائه خدمات کاربردی هستند.

10 استاندارد بین المللی نانو به سرپرستی ایران تدوین شد

در واقع این استانداردسازی به نوعی یک زیرساخت موثر و راهبردی در توسعه فناوری های نوین محسوب می گردد. استانداردسازی برترین و کاراترین پشتیبان برای توسعه بازار و تجارت در بازار است و می تواند صادرات محصولات را نیز توسعه دهد.

فناوری نانو از جمله فناوری هایی است که برای بقا در بازار داخلی و بین المللی نیازمند تدوین و تالیف استانداردهای مختلف است. بر همین اساس ستاد توسعه فناوری های نانو و میکرو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در کوشش است تا با استفاده از ظرفیت دانشمندان و نخبگان این حوزه بتواند در تدوین استانداردهای جهانی ایفای نقش کند.

بر اساس گزارش های موجود تا به امروز مجموعا 103 استاندارد بین المللی در کمیته فنی فناوری نانو ایزو منتشر و از این تعداد حدود 10 استاندارد با مسوولیت ایران تدوین شده است. 4 استاندارد در حوزه سلامت و ایمنی، 2 استاندارد در حوزه تعریف و اصطلاحات، 2 استاندارد در حوزه ویژگی های مواد و 2 استاندارد در حوزه کارایی محصولات تدوین و تالیف شده است. در حال حاضر نیز 4 استاندارد بین المللی دیگر در حوزه فناوری نانو با مسئولیت ایران در حال تدوین است.

در کمیته فنی استانداردهای فناوری نانو سازمان ایزو، 37 کشور به عنوان عضو اصلی و 18 کشور به عنوان عضو ناظر حضور دارند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "10 استاندارد بین المللی نانو به سرپرستی ایران تدوین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 استاندارد بین المللی نانو به سرپرستی ایران تدوین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید