56 کاروانسرا در کشور زیر ذره بین ارزیابان یونسکو

به گزارش وبلاگ ساختمان، مشاور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: مجموعه 56 کاروانسرا در 24 استان کشور قرار است زیر نظر ارزیابان یونسکو آنالیز گردد.

56 کاروانسرا در کشور زیر ذره بین ارزیابان یونسکو

به گزارش خبرنگار گروه استان های وبلاگ ساختمان از همدان، محمدحسن طالبیان، مشاور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه بازدید ارزیابان یونسکو از دو کاروانسرای فرسفج و تاج آباد به منظور ثبت جهانی گفت: 56 کاروانسرا به وسیله دو ارزیاب مورد بازدید نهاده شد که هر کدام طی 10 روز چندین کاروانسرا را بازدید کردند به طوری که یکی از ارزیابان 39 کاروانسرا و دیگری 17 کاروانسرا را ارزیابی کردند.

او با بیان اینکه مجموعه 56 کاروانسرا در 24 استان کشور واقع شده است، اضافه نمود: این اولین مجموعه کاروانسرایی و یک پرونده بزرگ میراث جهانی است که 56 کاروانسرا در آن جای گرفته است؛ یک حسن کاروانسرا این است که نبوغ معماران ایرانی است و خلق این نقشه ها به وسیله ایرانی ها اجرا شده است.

مشاور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه ثبت کاروانسرا ها یک پرونده پیوسته است و اگر یکی هم اشکال داشته باشد مابقی هم ثبت نمی گردد گفت: این پرونده به صورت زنجیره ای است و کوشش می کنیم که 56 کاروانسرا باهم ثبت شوند.

طالبیان با بیان اینکه موضوع پرونده، کاروانسرای ایرانی است، اضافه نمود: 56 کاروانسرای ایرانی انواع و اقسام کاروانسرا ها را معرفی می نماید و از دوره ساسانی، سلجوقی، ایلخانی، تیموری، صفویه و قاجار را شامل شده و سیر تکامل دوره های تاریخی و نبوغ معماری ایرانی را در نقشه و طرح به رخ می کشد.

او بیان نمود: در این پرونده هیچ یک از کاروانسرا ها شبیه هم نیستند در حالی که ممکن است در ظاهر شبیه هم باشند، ولی هیچ دو نقشه ای چه در کلیات و چه در جزییات شبیه هم نیستند و نوع معماری آن ها خاص است که بر اساس مکان و اقلیم شکل گرفته است.

مشاور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه این 56 کاروانسرا بر اساس 10 معیار سازمان جهانی یونسکو انتخاب شده است، اضافه نمود: معیار ها اینکه این آثار هم حفاظت شده باشد، ارزش بصری جهانی داشته باشد و هم مردم علاقمند و استقبال بازدید داشته باشند.

طالبیان در مورد ثبت جهانی بافت منظر تاریخی هگمتانه تا همدان نیز گفت: خوشبختانه پرونده آماده شده است و دو محور آرامگاه بوعلی سینا و باباطاهر نیز در آن نهاده شده است و پرونده ارسال شده تا ایراد های آن آنالیز گردد.

او گفت: 6 پرونده برای ثبت جهانی ارسال شده که یکی پرونده همدان است و بعد از ایرادیابی پرونده در یونسکو مجدد آنالیز می کنیم آنکه کم ریسک تر بوده را مجدد برای آنالیز و ثبت ارسال می کنیم تا برای سال جاری آنالیز گردد و بقیه مجدد سال بعد ارسال می گردد.

مشاور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه آذر ماه نتیجه اولیه پرونده ها اعلام می گردد، اضافه نمود: نهضتی که برای بازسازی و توجه آثار است مهمترین حاصل ثبت است بنابراین امیدواریم در کنار حفاظت ثبت جهانی نیز انجام گردد.

د

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "56 کاروانسرا در کشور زیر ذره بین ارزیابان یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "56 کاروانسرا در کشور زیر ذره بین ارزیابان یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید