محرابیان: طی 6 ماه گذشته مدیریت سد ها متحول شده

به گزارش وبلاگ ساختمان، وزیر نیرو گفت: در چارچوب اصلاح نظام حمکرانی آب طی 6 ماه گذشته مدیریت سد ها متحول شده است.

محرابیان: طی 6 ماه گذشته مدیریت سد ها متحول شده

به گزارش گروه مالی وبلاگ ساختمان، علی اکبر محرابیان صبح امروز پس از بازدید از موسسه تحقیقات آب در جمع وبلاگ ساختمان با بیان اینکه این موسسه در پیش بینی استفاده از فناوری و اصلاح طرح های اجرا شده نقش کلیدی دارد، اظهارداشت: برای مثال در طرح هایی که دچار مسائلی فنی می شوند این موسسه ورود نموده و با مدل سازی، نسبت به برطرف ایرادات اقدام می نماید.

وزیر نیرو پیش بینی جوی با استفاده از فناوری های روزآمد را دیگر وظیفه موسسه تحقیقات آب خواند و گفت: برنامه محوری تقویت موسسه و استفاده از فناوری روز در دستور کار است و بخشی از وسایل آزمایشگاهی موسسه باید تقویت گردد که اعتبارات خوبی نیز در این زمینه پیش بینی شده است.

وی در تشریح آمار بارش ها اضافه کرد: اندازه بارش ها در سال آبی جاری معادل میانه 54 ساله بوده اما توزیع نامتناسب است، به طوری که در بخش های جنوبی یعنی جنوب استان فارس هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان بارش ها خوب بوده و در حد مناسب و حتی چند برابر میانه بوده اما در بخش هایی کمتر از میانه است که امیدواریم این کمبودها جبران گردد.

محربیان ادامه داد: بعضی حوزه ها اکنون خیلی خشک و بعضی نیز 20 تا 25 درصد با حد میانه فاصله دارند.

برنامه تحول حکمرانی آب در دستور کار وزارت نیرو

وزیر نیرو در بخش دیگری از صحبت های خود به مسئله برنامه های حوزه آب در دولت سیزدهم اشاره نمود و گفت: ما دو برنامه محوری در دستور کار داریم؛ نخست اصلاح و تقویت نظام حکمرانی آب مد نظر است. به این معنا که منابعی قابل مدیریت به نفع مطلوب استفاده گردد. از سوی دیگر اقدامات زیادی باید در این زمینه انجام گردد به همین دلیل طی شش ماه گذشته جلسات زیادی با مدیران متخصصان بخش آب برگزار کردیم.

وی تاکید نمود: برنامه تحول را در راستای اصلاح و تقویت حمکرانی آب را در دستور کار داریم.

عضو کابینه دولت با بیان اینکه منابع باید برای همه مصرف نمایندگان آب معین گردد، تشریح کرد: یکی از محورهای اساسی حضور و مشارکت ذینفعان در مدیریت منابع و شفافیت این حوزه است، که ما به آن می پردازیم.

سرعت بخشیدن به طرح های نیمه تمام بخش آب در اولویت وزارت نیرو است

محرابیان در بیان محور دوم برنامه های وزارت نیرو مطرح کرد: سرعت بخشیدن به اجرای طرح های آبی کشور محور دوم ماست، بر این مبنا ما متاسفانه شاهد رکود جدی و تعطیلی خیلی از پروژه های ضروری هستیم که باید فعال شوند. طی چند ماه گذشته پروژه های ویژه شناسایی و در بودجه 1401 منابع خوبی برای آنها پیش بینی شده که امیدواریم با تخصیص این منابع فعال شوند و با بهره برداری از این پروژه ها بخش قابل توجیه از مسائل آب شرب کشاورزی برطرف گردد.

وزیر نیرو گفت: طرح های متعددی داریم که در مراحل پایانی متوقف شدند که باید سریعتر فعال شده و خطوط انتقال آب شرب در نقاط مختلف کشور اجرایی شوند و این جزو ضروریات است.

وی تاکید نمود: منابع و اعتبارات کشور به وسیله بودجه و فعال کردن بخش خصوصی نظام بانکی، صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد تا پروژه ها هر چه سریع تر به اجرا برسند.

قیمت برق مشترکان کم مصرف هیچ تغییر نمی نماید

محرابیان در ادامه با اشاره به تغییر نظام تعرفه گذاری بخش آب گفت: در قانون بودجه 1400 پیش بینی شده که قبوض مشترکانی که بالاتر از الگو مصرف می نمایند به صورت پلکانی افزایش یابد. کسانی که زیر الگو هستند هیچ گونه افزایش قیمتی ندارند و کسانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند با رعایت الگوی کم مصرف ها شامل قبض رایگان می شوند.

وی درباره رایگان شدن قبوض آب و برق بعضی مراکز گفت: این موضوع در حال آنالیز است و زمانی که به قانون تبدیل شد، اعمال می گردد.

وزیر نیرو با اعلام این خبر که آیین نامه برای دولت ارسال شده و به زودی مصوب می گردد و با تصویب این آیین نامه کسانی که زیر الگو هستند نباید نگران باشند و کسانی که بالای الگو مصرف می نمایند باید مصرف خود را کاهش داده تا شامل افزایش تعرفه برق نشوند.

وی گفت: مشترکانی که مصرف بالا دارند و آب را به صورت غیرضروری در استخرها، فضای سبز و شستشوی خودرو به مصرف می رسانند مردم تحمل نمی نمایند چرا که آب در شرایط سخت تهیه می گردد در شرایط سخت بودجه اجرا می گردد و طی صدها کیلومتر خط منتقل می گردد ضمن اینکه در فرآیند سخت تصفیه می گردد؛ بنابراین درست نیست که این آب به مصرف کشاورزی، فضای سبز و یا شستشوی خودرو برسد.

مدیریت سدهای کشور متحول شده است

وی تاکید نمود: از ابتدای 1401 برنامه داریم که جلوی مصارف غیرضروی آب گرفته گردد چون مردم این را از ما می خواهند.

محرابیان درباره برنامه تغییر در موضوعیت سدهای کشور نیز گفت: در چارچوب اصلاح نظام حمکرانی آب طی شش ماه گذشته مدیریت سدها متحول شده است به عنوان مثال در امسال فراوری برق در سدهای برق آبی خیلی کاهش یافت و این فرایند به رغم محدودیت فراوری برق منجر به ذخیره آب در سدها شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "محرابیان: طی 6 ماه گذشته مدیریت سد ها متحول شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محرابیان: طی 6 ماه گذشته مدیریت سد ها متحول شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید