کاشت مو به روش prp؛ مزایا، معایب و روش انجام آن

به گزارش وبلاگ ساختمان، انگیزه - آرایش و زیبایی - کاشت مو به روش prp (پلاسمای غنی از پلاکت)، درمانی سه مرحله ای است که طی آن ابتدا خون فرد کشیده شده، پس از آن پردازش شده و سپس به داخل پوست سر تزریق می گردد. پلاسما بخشی از خون است و حاوی پروتئین های خاصی است که یاری می نماید خون لخته ببندد. همچنین حاوی پروتئین هایی است که از رشد سلول ها حمایت می نمایند. محققان، prp را با جدا کردن پلاسما از خون و تمرکز بر آن فراوری نموده اند.

کاشت مو به روش prp؛ مزایا، معایب و روش انجام آن

بعضی از اعضای جامعه پزشکی prp معتقدند که تزریق باعث رشد طبیعی مو می گردد و با افزایش عرضه خون به فولیکول مو و افزایش ضخامت مو، مو همچنان به رشد خود ادامه می دهد. گاهی اوقات این روش با سایر روش های کاشت مو (نظیر کاشت مو به روش fue) و یا با داروهای دیگر ترکیب می گردد.

بیشتر بخوانید: کاشت مو به روش fue

تحقیقات کافی برای اثبات این که prp درمان موثری برای ریزش مو است یا خیر، انجام نشده است. با این حال، کاشت مو به روش prp از سال 1980 میلادی تا کنون مورد استفاده قرار گرفته است. این روش برای مسائلی مانند بهبود تاندون ها، رباط ها و ماهیچه ها نیز استفاده می گردد.

هدف از کاشت مو به روش prp چیست؟

محققان کاربردهای زیادی را برای تزریق prp کشف نموده اند؛ بعضی از این کاربردها عبارت اند از:

1. ریزش مو

در این روش، پزشکان برای گسترش رشد مو و جلوگیری از ریزش آن، prp را به پوست سر تزریق می نمایند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته در سال 2014، تزریق prp در درمان آلوپسی آندروژنیک که طاسی الگوی مردانه نیز نامیده می گردد، مؤثر است.

2. آسیب به تاندون

تاندون ها بافت هایی طنابی شکل هستند که عضله را به استخوان وصل می نمایند. آن ها معمولا پس از آسیب، به آرامی بهبود می یابند. پزشکان از تزریق prp برای درمان مسائل مزمن تاندون مانند آرنج تنیسی، تاندونیت آشیل در مچ پا و جهش زانو استفاده می نمایند.

3. آسیب های حاد

پزشکان از تزریق prp برای درمان آسیب های ورزشی حاد مانند عضلات همسترینگ کشیده شده یا رگ به رگ شدن زانو استفاده می نمایند.

4. ترمیم پس از جراحی

گاهی اوقات پزشکان از تزریق prp پس از جراحی برای ترمیم تاندون پاره شده (مانند تاندون روتاتور کاف شانه) یا رباط ها (مانند رباط متقاطع قدامی) استفاده می نمایند.

5. آرتروز

پزشکان، prp را به زانوهای اشخاص مبتلا به آرتروز نیز تزریق می نمایند. مطالعه ای که در سال 2015 انجام گرفت نشان داد که تزریق prp مؤثرتر از تزریق اسید هیالورونیک (درمان سنتی) برای درمان آرتروز بود.

فرآیند کاشت مو به روش prp

کاشت مو به روش PRP فرآیندی سه مرحله ای است. بیشتر کاشت های PRP به سه مرحله درمان 6-4 هفته ای احتیاج دارند. ضروری است درمان های ترمیمی هر 4 تا 6 ماه یک بار انجام گردد.

مرحله 1: خون شما معمولا از بازو کشیده می گردد و داخل سانتریفیوژ قرار داده می گردد (دستگاهی که به سرعت ذرات جامد را از مایع جدا می نماید).

مرحله 2: پس از گذشت ده دقیقه، خون به سه مرحله تقسیم خواهد شد:

  • پلاسمای حاوی پلاکت کم
  • پلاسمای غنی از پلاکت
  • سلول های قرمز خون

مرحله 3: پلاسمای غنی از پلاکت به داخل یک سرنگ تزریق شده و سپس به قسمت هایی از پوست سر که به افزایش رشد مو احتیاج دارند تزریق می گردد.

تحقیقات کافی برای اثبات اینکه PRP تا چه اندازه مؤثر است صورت نگرفته است. بر اساس تحقیقی که اخیرا انجام گرفته است، با وجود این که PRP پایه های علمی لازم به عنوان روشی برای ترمیم مو را دارا است، هنوز در مراحل اولیه کار است و تا کنون پیشرفتی نداشته است. شواهد بالینی هنوز ضعیف هستند.

عوارض جانبی کاشت مو به روش prp

به دلیل اینکه در کاشت مو به روش prp، خون شما به پوست سر تزریق می گردد، شما در معرض ابتلا به بیماری های واگیردار قرار نمی گیرید. با این حال، هر درمانی که با تزریق همراه است، عوارض جانبی در پی دارد؛ از جمله این عوارض می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • آسیب رساندن به عروق خونی یا اعصاب
  • عفونت
  • کلسیفیکاسیون در نقاط تزریق
  • بافت اسکار

این احتمال وجود دارد که شما به داروهای بیهوشی واکنش منفی نشان دهید. اگر تصمیم به کاشت مو به روش prp دارید، اجازه دهید پزشک قبل از بیهوشی توصیه های لازم را به شما داشته باشد.

خطرات کاشت مو به روش prp

قبل از کاشت مو، اگر دارو یا مکملی مصرف می کنید حتما به پزشک گزارش دهید. هنگامی که قبل از کاشت مو نزد پزشک مشاور می روید، او ممکن است با کاشت موی شما مخالفت کند اگر:

  • خون رقیقی داشته باشید.
  • شدیدا سیگار مصرف می کنید.
  • سابقه مصرف الکل یا مواد مخدر را دارید.

در صورتی که هر یک از بیماری های زیر را داشته باشید، کاشت مو به روش prp انجام نخواهد شد:

  • عفونت های حاد یا مزمن
  • سرطان
  • بیماری مزمن کبدی
  • بیماری مزمن پوستی
  • بی ثباتی همودینامیک
  • هیپوفیبینوژنیک
  • اختلال متابولیک
  • سندروم اختلال عملکرد پلاکت ها
  • اختلال سیستمیک
  • سپسیس
  • پلاکت هایی با تعداد کم
  • بیماری تیروئید

دوره بهبودی کاشت مو به روش prp چقدر طول می کشد؟

پس از انجام prp، پزشک ممکن است توصیه کند منطقه آسیب دیده را ببندید. با این حال، این توصیه ها بیشتر بر اساس میزان آسیب و میزان تزریق پلاسمای غنی از پلاکت است. بیشتر افراد می توانند پس از تزریق prp به فعالیت های روزانه خود ادامه دهند.

از آنجا که prp برای ترویج بهبود یا رشد در نظر گرفته شده است، ممکن نیست که بلافاصله پس از تزریق متوجه تأثیرگذاری آن شوید. با این حال، پس از گذشت چند هفته یا چند ماه، متوجه خواهید شد منطقه کاشت، سریع تر بهبودیافته یا در آن منطقه موهای بیشتری رشد نموده است.

هزینه کاشت مو به روش prp

کاشت مو به روش prp معمولا شامل سه مرحله درمان 6-4 هفته ای با درمان های ترمیمی هر 6-4 ماهه است.

هزینه کاشت مو بر اساس تعداد جلسات و کلینیکی که در آن کاشت صورت گرفته است متفاوت است. به طور کلی چنین می توان گفت که هزینه کاشت مو بر اساس موارد زیر متفاوت است:

  • موقعیت جغرافیایی
  • کیفیت تجهیزات

بسیاری از کلینیک ها prp را درمانی برای زیبایی در نظر می گیرند و بیمه ها هیچ یک از هزینه های درمان را پوشش نمی دهند.

نتیجه گیری

اگر نگران ریزش موی خود هستید، گزینه های درمانی زیادی پیش روی شماست که یکی از این گزینه ها، کاشت مو به روش prp است. اگر چه دلایل بالینی محدودی برای عملکرد prp وجود دارد، بسیاری معتقدند prp ایمن ترین و مؤثرترین روش برای درمان ریزش مو و تحریک رشد موی جدید است. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید کدام یک از روش های درمانی، بهترین انتخاب برای شماست.

آیا تابه حال شما یا یکی از اعضای خانواده تان کاشت مو به روش prp را انجام داده اید؟ تجربیات خود را با ما و سایر مخاطبین انگیزه به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله انگیزه

به "کاشت مو به روش prp؛ مزایا، معایب و روش انجام آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاشت مو به روش prp؛ مزایا، معایب و روش انجام آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید